اخذ اقامت عمان در کوتاه‌ترین زمان

شرایط ویژه کشور عمان باعث شده‌است که افراد زیادی از کشورهای مختلف دنیا علاقه‌مند به اخذ اقامت عمان و زندگی یا فعالیت اقتصادی در کشور عمان باشند. شرایط مساعد اقتصادی، ثبات خوب در قیمت‌ها، بالا بودن نرخ دستمزد و امنیت خوب از عواملی هستند که باعث ایجاد جاذبه در شهروندان خارجی از جمله شهروندان ایرانی جهت اخذ اقامت عمان می‌شود. اگر قصد مهاجرت به عمان دارید لازم است قبل از هر چیز ویژگی‌های این کشور، وضعیت آب و هوایی، شرایط اعطای ویزای عمان به شهروندان خارجی و انواع راه‌های مهاجرت را بشناسید. اگر تمایل دارید که در این‌باره اطلاعات بیشتری کسب کنید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

عمان چگونه کشوری است؟

کشور عمان

عمان کشور نسبتا کوچکی واقع در جنوب دریای عمان و در شرقی‌ترین قسمت شبه جزیره عربستان با مساحتی حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع است. عمان با کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن مرزهای زمینی مشترک و با ایران و پاکستان مرز مشترک دریایی دارد. حکومت عمان پادشاهی است و حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد. مجموعا عمان به نه استان تقسیم شده است و مسقط که بزرگترین شهر آن است پایتخت عمان است. عمده فعالیت‌های اقتصادی عمان هم در شهر مسقط تمرکز یافته‌است.

 آب و هوای عمان در تابستان گرم است و اگر قصد مهاجرت به عمان دارید باید توانایی تحمل گرمای آن را نیز داشته باشید. بر اساس گزارش‌های منتشر شده عمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است و اقدامات تروریستی در آن به ندرت اتفاق افتاده‌است. عمان همچنین در کنار دانمارک و سوئد جزء ده کشور برتر در زمینه تعادل بین کار و زندگی است. سرانه بهداشت و درمان در عمان در وضعیت بسیار عالی قرار دارد. درمان شهروندان عمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عمان کاملا رایگان و برای شهروندان خارجی دارای اقامت با نرخ یارانه‌ای و بسیار پایین است.

اخذ اقامت عمان چگونه انجام می‌شود؟

برای اقامت عمان شما به دریافت ویزا نیاز دارید. در هر سال افراد زیادی از سراسر دنیا به عمان سفر می‌کنند. این ویزا بسته به هدفی که شما از سفر به عمان دارید می‌تواند متفاوت باشد. اقامت در عمان می‌تواند  با دریافت ویزای گردشگری، ویزای کار، ویزا با ثبت شرکت، ویزای سرمایه‌گذاری و… امکان پذیر شود. در ادامه به معرفی هر کدام از این ویزاها و نحوه و شرایط دریافت آن صحبت خواهیم کرد.

اخذ اقامت عمان با ثبت شرکت

ثبت شرکت در عمان

یکی از راه‌های متداول و پرطرفدار برای اخذ اقامت عمان ثبت شرکت است. کشورهای بسیاری برای جذب سرمایه و افزایش رونق اقتصادی در ازای ثبت شرکت به افراد اجازه اقامت می‌دهند. برای ثبت شرکت در عمان باید شرایط اقتصادی عمان را بشناسید، حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در عمان را بدانید. در مجموع اخذ ویزا با ثبت شرکت به کسانی پیشنهاد می‌شود که هدف اصلی آن‌ها فعالیت اقتصادی در عمان باشد نه اقامت.

زیرا اگر هدف اصلی شما اقامت باشد راه‌های آسان‌تری مثل ویزای کار گزینه‌های مطلوب‌تری هستند. اعطای اقامت با ثبت شرکت در اختیار وزارت بازرگانی عمان است تا چند سال گذشته فقط در صورتی می‌شد در عمان شرکت ثبت کرد که یک شریک عمانی داشته باشید و سهم شما بیشتر از ۴۹ درصد کل شرکت نباشد. اما چند سال است که این قانون لغو شده است و شما می‌توانید با شرکایی غیرعمانی هم شرکت ثبت کنید.

مراحل ثبت شرکت در عمان

برای ثبت شرکت در عمان شما باید حداقل ۱۵۰۰۰۰ ریال عمان سرمایه داشته‌باشید. انواع شرکت در عمان به شرکت سهامی و شرکت تضامنی تقسیم می‌شوند. شرکت سهامی به شرکتی گفته می‌شود که دارایی آن به سهام کوچک تقسیم شده و هر سهم قابل معامله است. اما شرکت تضامنی شرکتی است که چند شریک با سرمایه‌گذاری مشترک در پی انجام فعالیت اقتصادی محدودی هستند. پس از تعیین نوع شرکت باید قرارداد و توافقات را به طور واضح طبق فرم‌های وزارت بازرگانی و صنعت عمان تکمیل کنید. این قرارداد نهایتا باید طبق کنترل وزارت بازرگانی ثبت گردد. ثبت شرکت در عمان دارای جزئیات بسیاری است که اگر قصد آن را  دارید حتما از مشاوره یک دفتر مهاجرت معتبر استفاده کنید.

اخذ اقامت عمان با ویزای کار

رویه حمایت مالی از یک کارگر خارجی برای کار در یک شرکت عمانی عمدتا بر عهده کارفرما است، که اگر بخواهد برای مدت طولانی کارمند بماند، باید چندین سند را دریافت کند. یعنی ابتدا شما باید یک شرکت عمانی را برای کار کردن در عمان قانع کنید و سپس آن کارفرما برای شما تقاضا ویزای کار کند. کارفرما باید ویزای کار را برای ورود کارمندش به عمان، کارت اقامت را برای ماندن او در کشور و اجازه اقامت او را دریافت کند. در عمان، تمام این مدارک برای کارمندانی که بین 21 تا 60 سال سن دارند و از یک شرکت عمانی پیشنهاد شغلی دریافت کرده اند، قابل انجام است. کارفرما اسپانسر ویزا می‌شود و معمولا ویزاها و مجوزهای لازم را از وزارت نیروی انسانی دریافت می‌کند. برای دریافت چنین ویزایی مدارک زیر لازم است:

متقاضی دریافت ویزای کار باید شرایط خاصی داشته باشد که عبارتند از:

خارجی‌ها در برخی کشورها ممکن است به گواهی پزشکی نیاز داشته باشند، شما باید برای آزمایش آمادگی جسمانی پزشکی به یک کلینیک معتبر در ایران مراجعه کنید تا تایید شود که برای کار در عمان مناسب هستید. گواهی باید توسط وزارت بهداشت تایید شده و قبل از درخواست ویزا به کارفرما ارائه شود.

صدور ویزای کار ممکن است تا دو سال طول بکشد. برای کارفرمایان متوسط و بزرگ که شهرت و سابقه خوبی دارند، ممکن است در عرض شش ماه هم صادر شود.

صدور کارت اقامت

هنگامی که ویزای کار برای کارمند تایید شد، مهاجر باید کارت اقامتی برای اقامت قانونی در عمان دریافت کند. این کار هنگامی انجام می‌شود که کارمند خارجی به عمان می‌رسد. کارمند پس از ورود باید برای دریافت کارت اقامت ظرف 30 روز پس از ورود به اداره وضعیت مدنی پلیس عمان سفر کند. کارمند در یک مرکز پزشکی تحت آزمایش خون قرار می‌گیرد و از او انگشت‌نگاری می‌شود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اداره کل وضعیت مدنی کارت اقامت را برای کارمند صادر می‌کند که دو سال اعتبار دارد. کارمندانی که ویزای کار دارند نباید بیش از شش ماه از عمان خارج شوند، اما اعضای خانواده آن‌ها می‌توانند خارج شوند.

ویزای گردشگری

ویزای توریستی عمان

ویزای گردشگری رایج‌ترین ویزا است که اجازه ورود اولیه به عمان را می‌دهد. اگر قصد مهاجرت به عمان دارید پیشنهاد می‌شود که یک‌ بار با ویزای گردشگری به عمان بروید و شرایط آن را از نزدیک ببینید. لازم است همه اتباع خارجی برای ورود به عمان ویزای ورود معتبر دریافت کنند، مگر اینکه از یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) باشند. ویزای گردشگری به اشکال مختلفی از جمله ویزای تجاری، توریستی و خانوادگی ارائه می‌شود. ویزای گردشگری می‌تواند برای یک یا چند بار ورود صادر شود. این ویزا شش ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد و اقامت در عمان به یک ماه محدود می‌شود، به استثنای ویزای ملاقات خانواده که اجازه اقامت تا سه ماه را می‌دهد. ویزای گردشگری به افراد اجازه نمی‌دهد در فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند.

ویزای تحصیلی یا تحقیقات علمی

این ویزا برای خارجی‌هایی که برای تحقیقات علمی وارد عمان می‌شوند صادر ‌می‌شود. چنین ویزایی باید توسط مراکز علمی یا دانشگاه‌ها درخواست شوند. ویزای تحقیقات علمی به دارنده آن اجازه می‌دهد تا سه ماه در عمان بماند و ممکن است تا دو ماه دیگر تمدید شود. اما در صورت تحصیل این ویزا می‌تواند تا پایان دوره تحصیل تمدید شود.

اخذ اقامت عمان با ویزای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در عمان

ویزای سرمایه گذار برای خارجی‌هایی در نظر گرفته شده است که قصد سرمایه گذاری در عمان را دارند. این ویزا باید به تایید وزارت بازرگانی و صنعت برسد. سرمایه‌گذاری در عمان می‌تواند از طرق مختلفی چون خرید ملک یا خرید اوراق قرضه انجام شود. البته خارجی‌ها فقط در شهرک‌های مشخصی امکان خرید ملک دارند.

ویزای پیوستن به خانواده

این ویزا به همسر کارمند خارجی و هر فرزند زیر 21 سال کارمند اعطا می‌شود. فرآیند اخذ ویزای خانواده نیاز به گواهی تایید ازدواج توسط وزارت کشور عمان دارد. اعطای ویزای خانواده در اختیار وزارت کشور است. زمانی که مجوز اقامت کارمند منقضی شود، ویزای خانواده نیز منقضی می‌شود.

سخن پایانی

شرایط بسیار خوب کشور عمان از جمله وضعیت بسیار خوب اقتصادی و دستمزد بالا باعث شده است که افراد زیادی تمایل به مهاجرت به عمان داشته باشه باشند. اخذ اقامت عمان از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در این مقاله به اختصار به معرفی مهمترین آن‌ها پرداختیم. در صورتی که تمایل به مهاجرت به عمان دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید با ما تماس بگیرید و با کمک کارشناسان حرفه‌ای ما مناسب ترین راه را  برای اخذ اقامت عمان دنبال کنید

Rate this page