روش ها و مدارک موردنیاز برای اخذ اقامت آلمان

مقدمه: اخذ اقامت آلمان

آلمان یکی از ثروتمندترین و صنعتی­ترین کشورهای جهان است که در غرب اروپا قرار دارد. این کشور از 16 ایالت مختلف تشکیل شده که تصمیم­گیری در برخی ایالت­ها با دولت مرکزی متفاوت است. دولت آلمان به دلیل افزایش نیاز به نیروی کار در سال­های اخیر سیاست خود برای جذب مهاجر و نیروی کار را تغییر داده است. اگر قصد مهاجرت دارید و آگهی از شرایط اخذ اقامت آلمان برای شما مهم است در ادامه با ما باشید. در این مقاله به بررسی سیاست­ها و روش­های اقامت در آلمان پردازیم.

انواع روش های اقامت در آلمان

اقامت المان

اقامت در آلمان به دو دسته کلی اقامت کوتاه ­مدت و بلندمدت تقسیم می­شود. هر یک از این دسته­ ها دارای ویژگی­های خاصی هستند که عبارت است از:

  • اقامت کوتاه ­مدت

اگر قصد دارید سفری کوتاه­مدت و حداکثر 90 روزه به آلمان داشته باشید بهتر است از طریق دریافت ویزای شینگن کوتاه مدت اقدام کنید. این ویزا امکان حضور 90 تا 180 روز را برای متقاضی فراهم می­کند.

  • اقامت بلند­مدت

اگر قصد دارید برای کار، تحصیل یا مهاجرت دائمی به آلمان سفر کنید بهتر است برای دریافت ویزای بلند مدت اقدام کنید. این نوع ویزاها در دسته D قرار دارند. ویزای کاری، تحصیلی، ثبت شرکت، الحاق به خانواده، اقامت برای آموزش شغلی، اقامت برای تحقیقات، اقامت به دلایل سیاسی و انسانی و حمایت موقت در این دسته قرار می گیرند.

راه­های اصلی برای اقامت ایرانیان در آلمان

شرایط اقتصادی، اجتماعی و موقعیت جغرافیایی آلمان سبب شده که بسیاری از ایران متقاضی مهاجرت به این کشور باشند. مسیرهای مختلفی وجود دارد که می­توانید برای مهاجرت از آنها استفاده کنید. در یک دسته­بندی کلی می­توان مسیرهای اصلی دریافت مجوز اقامت آلمان به به 6 دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

اخذ اقامت آلمان از طریق تحصیل

رتبه علمی دانشگاه­های آلمان بسیار عالی است و امکان تحصیل رایگان برای دانشجویان خارجی در آنها فراهم است. باید بدانید که تنها از طریق تحصیل نمی­توانید مرحله اخذ اقامت آلمان را با موفقیت پشت سر بگذارید. برای اینکه بتوانید پس

اقامت آلمان از طریق جاب آفر(اقامت از طریق پیشنهاد کار)

جاب آفر

آلمان کشوری بسیار صنعتی و توسعه­یافته است و نیاز بالایی به استخدام نیروی متخصص دارد. با توجه به اینکه سن جمعیت آلمان بسیار بالا و غالب جمعیت آن پیر است این کشور با کمبود نیروی جوان کار مواجه شده است. دولت فدرال این کشور تصمیم گرفته نیروی مورد نیاز خود را از طریق جذب نیروی خارجی تامین کند. برای پیدا کردن کار مناسب در آلمان دو روش وجود دارد که عبارتند از:

· جاب آفر یا دریافت پیشنهاد کاری

در این روش فرد باید قبل از مراجعه به سفارت برای دریافت ویزا، پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای آلمانی داشته باشد. فرد باید بتواند رزومه قوی خود را به صورت آنلاین برای کارفرمایان آلمانی ارسال کرده و آنها را برای استخدام خود متقاعد کند. بر اساس قوانین جدید آلمان، برای دریافت پیشنهادهای شغلی هیچ تفاوتی بین ایرانیان، مردم آلمان و سایر افراد ساکن اتحادیه اروپا وجود ندارد. برای افرادی که بالای 45 سال سن دارند باید شغلی اکتسابی با درآمد بالای 3700 یورو داشته باشند.

· ویزای جستجوی کار در آلمان

در ادامه مسیر اخذ اقامت آلمان باید بدانید که ویزای جستجوی کار 6 ماه اعتبار دارد. در این زمان شخص فرصت دارد که در آلمان به دنبال کار مناسب بگردد. اگر در این مدت فرد شغلی مناسب پیدا کند می­تواند سایر مراحل برای دریافت اقامت دائم را انجام دهد. در غیر این صورت، فرد موظف است پس از پایان دوره 6 ماهه آلمان را ترک کند. افراد متقاضی این ویزا باید حداقل سه سال سابقه کار و مدرک زبان آلمانی سطح B1 داشته باشند. افراد بالای 45 سال نیز باید شغلی اکتسابی با درآمد بالای 3700 یورو داشته باشند. افراد متقاضی که مدرک کارشناسی دارند باید دوره دو ساله فنی­وحرفه­ای برای افزایش مهارت­های خود را سپری کنند.

· دوره آسبیلدونگ یا آوسبیلدونگ برای اخذ اقامت آلمان

افراد متقاضی کار در آلمان می­توانند از طریق شرکت در دوره­های کارآموزی مهارت لازم برای ورود به بازار کار در آلمان را کسب کنند. طول این دوره­ها بین 18 تا 24 ماه متغیر است. تنها افرادی که کمتر از 25 سال سن داشته باشند می­توانند در این دوره­ها شرکت کنند. شرایط برای پذیرش کارآموز در کالج­های مختلف متفاوت است. با این حال، ارائه مدرک زبان سطح B1 یا B2 در شرکت در این دوره­ها الزامی است. پس از اتمام دوره، کالج­ها به فارغ­التحصیلان در پیدا کردن شغل مناسب کمک می­کنند.

پس از دریافت ویزای کاری و پیدا کردن شغل مناسب، افرادی که 4 سال در آلمان زندگی کرده و مالیات پرداخته­اند می­توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. پس از گذشت دوره 3 ساله از دریافت اقامت آلمان فرد می­تواند برای اخذ پاسپورت آلمان درخواست دهد.

اقامت در آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

مراحل اقامت المان

ثبت شرکت و سرمایه­گذاری یکی دیگر از روش­های اخذ اقامت آلمان است. زیرا، آلمان صنعتی­ترین کشور اروپا و جهان است. بسیاری شرکت­ها و برندهای معتبر خودرو سازی مانند BMW، بنز، پورشه و آئودی در این کشور حضور پررنگی دارند. موقعیت اقتصادی بسیار عالی آلمان سبب افزایش تمایل سرمایه­داران خارجی برای سرمایه­گذاری در این کشور شده است. بدون شک سرمایه­گذاری در این کشور با سود مالی فراوانی همراه است. اما زمانی می­توانید از این روش برای دریافت مجوز اقامت استفاده کنید که روش­های صحیح سرمایه­گذاری در آلمان را بدانید.

باید بدانید که برای ثبت شرکت در آلمان به سرمایه­ای در حدود 25000 یورو نیازمند خواهید بود. میزان سرمایه برای ثبت شرکت در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای مطرح دنیا کمتر است. اما آنچه که راه­اندازی شرکت در این کشور را سخت و پیچیده می­کند، ارائه طرح توجیه اقتصادی یا بیزینس پلن است. طرح باید اثبات کند که شغل شما تاثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان دارد. در نهایت، اتاق بازرگانی آلمان باید طرح شما را تایید کند.

اقامت از طریق خرید ملک

یکی دیگر از گزینه­های اصلی برای سرمایه­گذاری و دریافت مجوز اقامت در کشورهای مختلف خرید ملک است. کشورها در صورتی که فرد متقاضی ملکی خریدار کند و قیمت آن بیش از سقف تعیین­شده باشد به او اجازه اقامت می­دهند. اما، آلمان مجوز اقامت را تنها از طریق خرید ملک یا سرمایه­گذاری در مستغلات را صادر نمی­کند. با این حال، آلمان برای افرادی که از طریق سایر روش­ها موفق به دریافت مجوز اقامت در آلمان شوند هیچ محدودیت و سقفی برای خرید ملک و مستغلات تعیین نمی­کند.

اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

ازدواج با اتباع و شهروندان آلمان یکی دیگر از راه­های اخذ مجوز اقامت در این کشور است. اما برای اخذ اقامت آلمان، ازدواج باید کاملا واقعی بوده و تنها با هدف دریافت اقامت انجام نشود. دولت آلمان برای اطمینان از واقعی بودن ازدواج و جلوگیری از ازدواج­های صوری، قوانین سختگیرانه ای وضع کرده است. برای اثبات حقیقی بودن ازدواج هر دو فرد موظف به ارائه ایمیل­ها، تصاویر خانوادگی، پیام­های شخصی، اسناد مربوط به سفرهای شخصی و سند رسمی ازدواج هستند. ارائه گواهی تجرد و عدم سوء­پیشینه نیز برای ثبت ازدواج در آلمان ضروری است. مهم­تر از همه شخص باید مدارک لازم برای تایید توانایی خود در تامین مخارج زندگی همسرش را ارائه دهد. همسر وی نیز باید تسلط نسبی به زبان آلمانی داشته باشد.

مراحل اخذ اقامت آلمان

مراحل اقامت المان

در گام اول باید فرم درخواست اقامت را به صورت آنلاین پر کرده و پرینت آن را همراه با سایر مدارک به سفارت ارسال کنید. باید وقت مناسب برای مصاحبه با سفارت را رزرو کنید. سعی کنید در موعد تعیین­شده به سفارت مراجعه کنید. در اغلب موارد اگر بیش از 10 دقیقه تاخیر داشته باشید به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد. تمام اطلاعات را با دقت وارد و ثبت کنید. داده های بیومتریک مانند اسکن اثر انگشت را جمع آوری کنید. مدارک موردنیاز برای ارائه به سفارت یا کنسولگری را به دقت آماده کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز اقامت در آلمان

مزايای اخذ مجوز اقامت از دولت اسپانيا

برای اینکه بتوانید تمام مراحل مجوز اقامت در آلمان را به­درستی سپری کنید مجموعه آلتین رویا در کنار شما خواهد بود. کارشناسان و وکلای مجرب این مجموعه شرایط مالی، تحصیلی و شغلی شما را بررسی کرده و بهترین گزینه برای دریافت مجوز را انتخاب می­کنند. ما تا دریافت اقامت دائم در کنار شما هستیم.

سخن پایانی

اگر برای تحصیل یا بهبود زندگی خود آلمان را انتخاب کرده ­اید و اخذ اقامت آلمان دغدغه اصلی شما است. باید با روش­های دریافت مجوز و مدارک مورد نیاز برای انجام آن آشنا باشید. سعی کردیم در این مقاله بهترین و مطمئن­ترین راه­های مهاجرت و اقامت در آلمان را توضیح دهیم.

5/5 - (1 امتیاز)