صادرات و واردات به کشورهای خارجی

بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای اروپایی در چند دهه اخیر با گسترش تجارت خود یا جهان موجبات جهش اقتصادی خود را فراهم آورده‌اند. صادرات و واردات یک کشور مهمترین عامل گردش پول و رونق کسب و کارهای هر کشوری است. به همین دلیل کشورها سعی می‌کنند موانع تجارت آزاد با جهان را مرتفع کرده و سرمایه‌ها را به سوی کشور خود جلب نمایند.

اگر به فکر ورود به بازار تجارت با کشورهای خارجی هستید و به دنبال مناسب‌ترین کشورها می‌گردید، ما در این مقاله چهار کشور جذاب که تجارت با آن‌ها می‌تواند بسیار پر سود باشد را معرفی کرده‌ایم. این کشورها شامل ترکیه، اسپانیا، پرتغال و یونان هستند. تجارت با این کشورها علاوه بر سود مزایای دیگری چون دریافت ویزای تجاری و دریافت اقامت را نیز برای شما به همراه خواهد آورد.

صادرات و واردات در ترکیه

صادرات و واردت ترکیه

ترکیه یک گزینه بسیار عالی برای تجار ایرانی است. وضعیت مساعد  اقتصادی ترکیه و جذب بالای گردشگری باعث شده است تجار زیادی به صادرات و واردات به ترکیه علاقه‌مند شوند. می‌توان گفت امروز ترکیه به یک کشور بین‌المللی در زمینه تجارت تبدیل شده‌است. ترکیه جزء ۲۷ کشور برتر دنیا در زمینه صادرات کالا است و کیفیت خوب کالاهای ترکیه باعث شده نگاه خوبی به محصولات ترک در جهان وجود داشته باشد. معروف‌ترین کالای تجاری ترکیه در جهان پوشاک است و بیشترین کالایی که از ترکیه به ایران وارد می‌شود نیز از همین دسته است. پس اگر قصد واردات از ترکیه را دارید، پوشاک می‌تواند گزینه مطلوبی باشد. همچنین محصولاتی مثل مواد غذایی، لوازم صنعتی، زیورآلات و لوازم خانگی نیز از کالاهای صادراتی مهم ترکیه به شمار می‌روند.

نکات مهم در تجارت با ترکیه

صادرات و واردت ترکیه

گمرک ترکیه برای صادرات کالا از ترکیه قوانینی دارد که باید رعایت شود که مهم‌ترین آن شامل موارد زیر است:

اگر قصد دارید از ایران به ترکیه کالایی صادر کنید نیز باید قوانینی شبیه قوانین بالا از جمله بیمه‌نامه، بارنامه، لیست خرید، تاییدیه وزارت خارجه و دریافت مجوز صادرات کالا را رعایت کنید. مهمترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه عبارت است از پنبه، زیورآلات، تنباکو، فلزات آلیاژی، خاویار، پسته و فرش دستباف. اگر می‌خواهید به ترکیه کالایی صادر کنید بهتر است یکی از این موارد را انتخاب کنید.

برای صادرات و واردات در ترکیه لازم است که کارت بازرگانی دریافت کنید. کارت بازرگانی به شما کمک می‌کند فرآیند رشد تجارت شما سریع‌تر شود، مالیات کمتری پرداخت کنید. اگر کارت بازرگانی داشته باشید به راحتی می‌توانید اقامت ترکیه را تمدید کنید. همچنین یک امتیاز خوب برای دریافت ویزای شنگن و اخذ اقامت اروپا محسوب می‌شود.

صادرات و واردات در اسپانیا

صادرات و واردات اسپانیا

اسپانیا سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است. به همین علت تجارت با اسپانیا می‌تواند گزینه بسیار جذابی برای تجار سراسر دنیا باشد. ایران ششمین کشور خاورمیانه در زمینه واردات از اسپانیا و هفتمین کشور خاورمیانه در زمینه صادرات به اسپانیا است. بنابراین تجارت با اسپانیا می‌تواند انتخاب سودآوری برای شما باشد. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به اسپانیا شامل زعفران، کشمش، فولاد و مس، میگو و پسته است. بنابراین اگر قصد صادرات به اسپانیا را دارید می‌توانید به این کالاها بیشتر توجه کنید. همچنین مهمترین کالاهای وارداتی از اسپانیا به ایران شامل فلزات، مواد غذایی، لوازم صنعتی، پوشاک و لوازم آرایشی است.

برای تجارت راحت با اسپانیا شما باید ویزای تجاری اسپانیا را دریافت کنید. این ویزا یکی از انواعی است که بیشترین میزان صدور را در این کشور دارد. اگر از یک شرکت اسپانیایی دعوت‌نامه داشته باشند روند صدور ویزای شما بسیار راحت‌تر خواهد شد. ویزای تجاری اسپانیا در حکم ویزای شنگن است و با آن می‌توانید به تمام کشورهای اتحادیه اروپا سفر کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تجاری اسپانیا

صادرات و واردات در پرتغال

صادرات و واردات یونان

یکی از مهمترین منابع درآمدی پرتغال صادرات و واردات است. به همین دلیل قوانین تجارت با پرتغال زیاد سختگیرانه نیست. خوشبختانه میزان صادرات محصولات ایرانی به پرتغال طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. بیشترین کالاهای صادراتی ایران به پرتغال شامل فولاد، سنگ‌های ساختمانی، پلی اتیلن، کفپوش، کشمش و ماشین‌آلات صنعتی بوده است. همچنین مهم‌ترین کالاهای وارداتی از پرتغال به ایرانی شامل انواع کاغذ، تجهیزات الکتریکی، دارو، قالب‌های پلاستیکی و مواد غذایی بوده است. اگر می‌خواهید وارد بازار تجارت با پرتغال شوید بهتر است به کالاهای اشاره شده بیشتر توجه نشان دهید. کسانی که تمایل داشته باشند با پرتغال تجارت کنند لازم است که ویزای تجاری پرتغال و کارت بازرگانی دریافت کنند. برای دریافت ویزای تجاری باید حتما دعوت‌نامه از یک شرکت پرتغالی داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تجاری پرتغال

صادرات و واردات در یونان

صادرات و واردات اسپانیا

یونان از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا است و از لحاظ حجم اقتصاد در جایگاه سیزدهم این اتحادیه قرار دارد. ظرفیت‌های تجاری زیادی بین ایران و یونان وجود دارد اما متاسفانه تاکنون آنچنان که شایسته است فعال نشده است. همچنین تحریم‌های اقتصادی ایران تا حدودی این تجارت را با مشکل روبرو کرده است. مهم کالاهای صادراتی یونان به ایران شامل محصولات کشاورزی، لوازم صنعتی، فلزات، کود کشاورزی و مواد اولیه شیمیایی بوده است.

مهمترین صادرات ایران به یونان نیز شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، آجیل، فرش و شیشه بوده است. برای دریافت ویزای تجاری یونان باید ابتدا درخواستی به سفارت یونان در تهران ارائه دهید. سفارت درخواست شما را بررسی می‌کند و در صورت تایید ویزای شما صادر می‌شود. طبعا برای دریافت ویزای تجاری یونان نیز به دعوت‌نامه یک شرکت یونانی نیاز دارید.

جمع‌بندی

صادرات و واردات به کشورهای خارجی می‌تواند گزینه بسیار سودآوری برای تاجران باشد. اگر بتوانید ظرفیت‌های مناسب برای تجارت با سایر کشور‌های دنیا را شناسایی کنید می‌توانید در زمان کوتاهی به سود قابل توجهی دست پیدا کنید. علاوه بر این اغلب کشورها برای تسهیل روند تجارت با سایر کشورها مزایایی برای تاجران در نظر می‌گیرند. مهمترین این مزایا اخذ ویزای تجاری و دریافت اقامت در آن کشورها است. در این مقاله شرایط خاص صادرات و مهمترین کالاهای تجاری بین ایران و چهار کشور ترکیه، اسپانیا، پرتغال و یونان مورد بررسی قرار گرفت. در صورتی که در این زمینه پرسشی دارید و یا برای صادرات و واردات به کشورهای خارجی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید با آلتین رویا تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)