راهنمای تور چه کسی است و چه وظیفه‌ای دارد؟

یکی از مهم‌ترین شغل‌ها در صنعت گردشگری، راهنمای تور است. این افراد با گردشگران و مشتریان این صنعت به صورت مستقیم و چهره به چهره ارتباط دارند و نقش بسیار مهمی در رونق گردشگری و آشنایی مردم با جاذبه‌های توریستی یک منطقه دارند. کار اصلی در این شغل این است که به گروه‌هایی از بازدیدکنندگان  از مناطق گوناگون گردشگری، راهنمایی و اطلاعات درباره آن مکان ارائه می‌دهند. این افراد درباره تاریخچه و میراث گردشگری و فرهنگی منطقه مورد نظر متخصص هستند.

 این افراد به گروه‌های گردشگری در قالب تور و یا انفرادی، اطلاعات جالب و مفیدی در مورد نقاط دیدنی در جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی، موزه‌ها، مکان‌های دیدنی و سایر مقاصد سفر ارائه می‌دهند. این راهنماها ممکن است تورهایی به صورت پیاده، تورهای اتوبوسی یا حتی تورهای رودخانه‌ای را با قایق ارائه دهند. راهنمای تور که بیشتر توسط دفاتر گردشگری یا شرکت‌های مسافرتی استخدام می‌شوند، معمولاً ساکنان منطقه‌ای هستند که در آن تور برگزار می‌شود.

وظیفه راهنمای تور چیست؟

راهنمای تور

راهنمایان تور خدمات بسیاری برای آگاهی رسانی به گردشگران ارائه می‌دهند و مسئولیت آن‌ها به نوع تور و مکانی که هدف گردشگری است، بستگی دارد. به این دلیل که اندازه گروه گردشگران، روش حمل و نقل، سن افراد گردشگر و طول سفر ممکن است متفاوت باشد، راهنمای تور معمولاً مسئول پذیرایی از مهمانان، پاسخ دادن به سؤالات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط با گروه‌ها یا افرادی هستند که به عنوان گردشگر معرفی می‌شوند. در ادامه با برخی از وظایف و مسئولیت‌های متداول در این شغل آشنا خواهیم شد:

معمولاً این افراد اطلاعات قابل توجهی در مورد مقصد، مکان گردشگری و تاریخچه آن و اطلاعات جالب دیگر دارند. راهنمایان تور اطلاعات کاملی درباره مقصد سفر و مکان گردشگری دارد و اطلاعات او در این زمینه باید در حدی باشد که بتواند به خوبی پاسخگوی سوالات توریست‌ها نیز باشد. علاوه بر داشتن اطلاعات، فن بیان خوب و قوی و  برقراری رابطه خوب با گردشگران نیز از پیش نیازهای این شغل محسوب می‌شود.

صرف نظر از مدت زمانی که تور طول می‌کشد، بیشتر راهنماها سعی می‌کنند با مهمانان خود ارتباط کلامی خوبی برقرار کنند. آن‌ها معمولاً کار خود را با مقدمه ای شروع می‌کنند که شامل خوشامدگویی به همه و اعلام شروع تور است.

 اگر یک راهنما هدایت یک اکسپدیشن مانند تورهای طبیعت‌گردی پرهیجان مانند کوهنوردی را بر عهده دارد، که به یک منطقه هیجان انگیز و ناشناخته سفر می‌کند، باید مهمانان را در مورد شرایطی که باید بدانند یا رویه‌هایی که می‌توانند در صورت بروز حادثه انجام دهند، توضیح دهد.

 برخی از تورها مطالب آموزشی مانند بروشور، نقشه و سایر محتواهای آموزشی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. برخی دیگر ممکن است به تجهیزات یا یونیفرم‌های تخصصی نیاز داشته باشند. راهنمای تور اطمینان حاصل می‌کند که همه افراد گروه به لوازم ضروری دسترسی دارند و همچنین ممکن است مسئول نگهداری تجهیزات پس از استفاده از آن نیز باشد.

در طول مدت تور، راهنماها ممکن است مسئول آسایش و رفاه مهمانان تور نیز باشند. به عنوان مثال، فراهم کردن امکانات لازم، پاسخگویی به فوریت‌های کمک‌های اولیه و رسیدگی به نیازهای رفاهی مهمانان باشد. به طور مشابه، راهنمایان تور باید بتوانند اطلاعاتی در مورد قیمت، طول سفر و اطلاعات گردشگری به گردشگران تورها ارائه دهند.

 می‌توان گفت که مسئولیت اصلی کار به عنوان راهنما، هدایت گروه‌ها و افراد در قالب تورها است. راهنمای تور معمولا مسیر سفر را از قبل ترسیم کرده و حقایق جالبی را در مورد مکان هایی که در طول مسیر عبور می‌کنند با گردشگران در میان می‌گذارد.

 اگرچه همیشه یک الزام نیست، اما برای راهنمایانی که در یک کشور خارجی کار می‌کنند، دانستن زبان محلی برای آنان یک مزیت مهم به شمار می‌رود. برخی از مشاغل در این زمینه ممکن است نیاز به دوزبانه بودن راهنما داشته باشند تا بتوانند ارتباطات قوی برقرار کرده، با مردم محلی تعامل کنند و با مشتریان مختلفی ارتباط برقرار کنند.

تورهای گردشگری خرید بلیط، رزرو و کار در محدوده زمانی مشخص به کمک‌ها و راهنمایی راهنمایان تور نیاز دارند. برای این گروه برنامه‌ریز تور مهم است که از قبل برای سفر برنامه ریزی کنند تا بتوانند هر گونه مشکل برنامه برای اقامت، رزروها و دیگر برنامه‌ها را تنظیم نمایند.

استفاده از خدمات راهنمای تور

با استفاده از خدمات شرکت ما شما می‌توانید از خدماتی مانند تورهای سفارشی و شخصی نیم روزی یا تمام روز با همراهی راهنمای حرفه‌ای چندزبانه استفاده نمایید.

Rate this page