راه‌های اخذ اقامت کاری آلمان

مقدمه

آلمان یکی از زیباترین کشورها در قلب اروپا است؛ همچنین یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز است. اقتصاد روبه‌رشد و نرخ بیکاری بسیار کم در آلمان این کشور را به یک مرکز عالی و ایده‌آل برای افراد جویای کار تبدیل کرده است. آموزش‌های رایگان، امنیت شغلی در کار و ثبات اقتصادی از ویژگی‌های مهم آلمان برای جذب نیروی کار خارجی در این کشور است.

درصد بیکاری در کشور آلمان هر ساله رو به کاهش است و دولت آلمان هم تصمیم دارد که این نرخ را به پایین‌ترین حالت ممکن خود کاهش دهد. در سال 2020 میلادی با توجه به شرایط اپیدمی شدن ویروس کرونا در جهان، نرخ بیکاری در آلمان همچنان رو به کاهش است.

راه‌های زیادی برای دریافت اقامت کاری آلمان وجود دارد. تعداد بسیاری از مردم به قصد پیدا کردن یک شغل مناسب با درآمد عالی کشور آلمان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. گام نخست برای مهاجرت به آلمان دریافت ویزای کاری این کشور است. در صورتی که شما هم قصد مهاجرت کاری و دریافت اقامت کاری آلمان را دارید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

ویزای جستجوی کار برای اقامت کاری آلمان (Job seeker visa)

یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت کاری آلمان دریافت ویزای جستجوی کار است. این ویزا یک مجوز اقامت طولانی مدت در کشور آلمان به حساب می‌آید که به متقاضی اجازه این را می‌دهد به مدت 6 ماه در آلمان اقامت داشته باشد و به دنبال کار در این کشور بگردد. در صورتی که در پایان مدت 6 ماهه شخص متقاضی بتواند فرصت شغلی مناسبی برای خود پیدا کند در این حالت ویزای ‌کاری آلمان به وی تعلق می‌گیرد. در نتیجه فرد متقاضی می‌تواند مشغول به کار و زندگی در این کشور شود. توجه داشته باشید که ویزای جستجوی کار در آلمان به معنای پیدا کردن سریع کار در آلمان نیست. هدف از دریافت این ویزا آن است که شخص متقاضی از کشور آلمان دیدن کند و به دنبال شغلی مناسب برای خود در این کشور باشد. دریافت این ویزا اولین گام مهم برای اقامت کاری آلمان است.

برای دریافت ویزای جستجوی کار در آلمان سه شرط مهم وجود دارد

شرایط لازم برای دریافت ویزای جستجوی کار و اقامت کاری آلمان

اگر متقاضی تمامی شرایط بالا را داشته باشد شانس بیشتری برای دریافت اقامت کاری آلمان و مهاجرت کاری به این کشور را دارد.

ویزای موقعیت شغلی برای اقامت کاری آلمان (job opportunity visa)

آلمان یکی از کشورهای مهم قدرتمند در زمینه صنعت و تجارت است. زندگی در این کشور برای مردم اغلب کشورهای جهان خصوصاً کشورهای جهان سومی مناسب است. این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. فرصت‌های شغلی بسیاری در آلمان برای مهاجرین وجود دارد. تعداد زیادی از افراد متخصص هم قبل از اقدام برای مهاجرت کاری به آلمان و دریافت اقامت از شرکت‌ها و سازمان‌های واقع در این کشور دعوت‌نامه همکاری دریافت می‌کنند. برای اخذ دعوت نامه شغلی، کافی است به وسیله سایت‌ها یا سایر منابع فرصت‌های شغلی در آلمان موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کنید و با مسئولین استخدام و کارفرمایان آلمانی ارتباط برقرار کنید و رزومه تحصیلی و شغلی خود را برای آن‌ها ارسال نمایید.

کارفرما با بررسی کامل رزومه شخص متقاضی برای کار اگر تمایل به همکاری با وی داشته باشد دعوت‌نامه کاری به منظور دریافت اقامت کاری آلمان برای شخص مورد نظر ارسال می‌کنند. اما پیدا کردن یک فرصت شغلی و کارفرمای مناسب به این سادگی نیست. به طور کلی یک کارفرما برای جذب نیروی کار می‌بایست در ابتدا سه ماه به دنبال نیروی کاری مدنظر خود در آلمان باشد. اگر نیروی مورد نظر خود را پیدا نکرد حالا می‌تواند به مدت سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی استخدام ارائه کند. اگر نیروی کار مدنظر خود را بازهم پیدا نکرد در این صورت می‌تواند آگهی جهت استخدام نیروی کار بین‌المللی انتشار دهد. قوانین حمایت از نیروی کار متخصص داخلی آلمان، اولویت استخدام را به شهروندان این کشور و سپس شهروندان اروپایی می‌دهد.

Blue Card یا کارت آبی

بلو کارت

کارت آبی آلمان مهم ترین و بهترین نوع ویزای اقامت کاری آلمان است. این نوع از ویزا به اشخاصی تعلق می‌گیرد که درآمد آن‌ها توسط اداره کار آلمان تأیید شده که بیش از 4200 یورو در ماه است. ویزای بلو کارت آلمان یک ویزای قابل تمدید و تبدیل به ویزای دیگر است. برای دریافت اقامت کاری آلمان و اخذ این نوع ویزا علاوه بر میزان درآمد، مدت قرارداد شما با محل کار نیز مهم است. شخص متقاضی می‌بایست قرارداد کاری حداقل یک ساله داشته باشد. مدت اعتبار این ویزا 4 سال است.

 فرد متقاضی می‌تواند پس از 5 سال اقامت کاری در آلمان درخواست اقامت دائم این کشور را داشته باشد. فردی که 8 سال در این کشور سابقه کار داشته باشد می‌تواند برای دریافت پاسپورت اقدام نماید. تسلط کامل به زبان آلمانی در اخذ پاسپورت این کشور بسیار حائز اهمیت است. کسانی که به زبان آلمانی مسلط باشند می‌توانند پس از اخذ اقامت دائم آلمان اقدام به دریافت پاسپورت نمایند.

سخن پایانی درباره اقامت کاری آلمان

ما در این مقاله به بررسی تمامی راه‌های اخذ اقامت کاری در آلمان پرداختیم و شرایط آن‌ها را نیز مورد مطالعه و بررسی قراردادیم در نتیجه اگر شما هم قصد مهاجرت و دریافت اقامت کاری آلمان را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در شرکت آلتین رویا همراه باشید. امیدواریم مطالعة این مطالب به سؤالات شما در زمینه دریافت اقامت کاری آلمان پاسخ داده باشد. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به شرکت آلتین رویا اطلاعات مناسبی دربارة اقامت کاری در دیگر کشورها کسب نمایید. مشاورین شرکت آلتین رویا، آمادگی لازم برای پاسخگویی به سؤالات شما در خصوص مهاجرت و اقامت را به صورت آنلاین دارند.

5/5 - (1 امتیاز)