اخذ اقامت

تركيه، كشور همسايه ما و بعنوان پل ارتباطي ميان دو قاره آسيا و اروپا شناخته مي شود. ميان دو كشور و دو ملت ايران و ترك اشتراكات فرهنگي، مذهبي و تاريخي فراواني وجود دارد. تركيه يك كشور رو به رشد صنعتي و عضو پيمان مشترك دفاعي ناتو هم مي باشد. هر چند دولت هاي روي كار آمده در اين كشور طي دو دهه اخير تلاش هاي فراواني جهت پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا داشته اند، ليكن هنوز اين موضوع به موافقت سران اين اتحاديه نرسيده و تركيه كماكان پشت درب هاي اتحاديه اروپا مانده است. اقتصاد اين كشور مسلمان نشين بيشتر تركيبي از صنعت توريسم، كشاورزي و توليدات صنعتي مي باشد. همانگونه كه صنعت نساجي و پوشاك اين كشور و توليداتش  براي ما ايرانيان آشنا و معروف مي باشد، اين قسم از توليدات و صادرات تركيه به بيشتر كشورهاي آسيايي و علي الخصوص خاورميانه در حال ارسال مي باشد و بازرگانان ترك بازار خوبي از اين حيث براي خود بدست آورده اند. همانند كشورهايي مثل اسپانيا، ايتاليا، يونان و پرتغال، كشور تركيه هم سهم به سزايي از درآمدهاي ساليانه خود را از محل صنعت توريسم و گردشگري به دست مي آورد. جمعيت فراواني از نيروي كار فعال اين كشور در حوزه گردشگري به صورت مستقيم و غير مستقيم فعال و مشغول به كار هستند. اين كشور هم جهت جذب سرمايه هاي خارجي، همچون پرتغال و يونان و اسپانيا، اقدام به اجراي طرح اعطاي ويزاي طلايي به متقاضيان و سرمايه داران خارجي نموده و اين افراد مي توانند به ازاي انتقال حداقل   200.000 دلار سرمايه به تركيه، از مزاياي برخورداري از ويزاي طلايي اين كشور بهره مند گردند.

شبه جزيره مارماريس در تركيه

مارماریس

شبه جزيره يا شهرستان مارماريس، يكي از بخش هاي استان موغلا در تركيه مي باشد كه داراي خطوط ساحلي زيبا در درياي مديترانه است.  مارماريس يكي از زيباترين و جذاب ترين نقاط توريستي كشور تركيه بوده كه همه ساله ميليونها گردشگر ( داخلي و خارجي ) را به خود مي بيند. از همين روي صنعت گردشگري و ديگر صنايع مرتبط با آن در اين شهر زيبا و دوست داشتني بسيار پر رونق و فعال مي باشد. جمعيت زيادي از اهالي اين شهر در مشاغل مربوط به توريسم و گردشگري، فروش كالا و رستوران داري فعال هستند و زندگي روزمره خود را از اين طريق مي گذرانند. حتي گفته مي شود كه در ماههاي تابستان و به دليل ورود گردشگران به اين شهر، جمعيت مارماريس تا ده برابر هم افزايش مي يابد. مارماريس از شمال و شمال شرق با اولا و منطقه كويجه ييز و از طرف غرب هم با خليج گوكوآ و نيز شبه جزيره داتچا همجوار است. اين شهر زيبا از طرف شرق و جنوب همجوار درياي مديترانه مي باشد. سواحل زيباي مارماريس از بكرترين و زيباترين سواحل درياي مديترانه است كه همه ساله مورد استقبال و بازديد گردشگران تركيه اي و خارجي فراواني قرار مي گيرد. از مهمترين بخشهاي اين شهر مي توان به مناطق: ايچمه لر، كوملوبوك، آك ياكا و اوزون يالي اشاره نمود. به لحاظ اجتماعي و وضعيت رفاهي ساكنان اين شهر، بايد گفت كه مردم مارماريس از وضعيت خوب و مطلوب اجتماعي و رفاهي برخوردار بوده و امكانات فرهنگي، بهداشتي، درماني، حمل و نقل، تفريحي و … فراوان و مطلوبي در اختيارشان مي باشد.

خريد ملك در مارماريس

خرید ملک در مارماریس

از آنجا كه مارماريس قطب گردشگري كشور تركيه محسوب مي شود، قاعدتا”‌ملك و املاك در اين شهر از ارزش و بهاي بسيار بالايي برخوردار مي باشد. ما در 5 ساله اخير شاهد افزايش حدودا” 230 درصدي قيمت املاك در مارماريس بوده ايم و اين رشد قيمت بيانگر رونق خوب بازار املاك در اين شهر مي باشد. هم اكنون و در ابتداي سال 2022 متوسط قيمت هر متر مربع خانه در مارماريس معادل 8500 لير ترك مي باشد.

اگر ما بخواهيم شما را با قيمت هاي حدودي املاك مختلف در مارماريس آشنا سازيم، بايد چند نمونه برايتان مثال بزنيم:

مثلا” آپارتمان هاي 100 متري و داراي دو اتاق خواب، در مارماريس حداقل قيمت براي چنين خانه هايي حدودا” 650.000 لير و حداكثر هم حدودا” 1.100.000 لير است. متوسط قيمت يك دستگاه آپارتمان دو خواب با متراژ 100 متر مربع نيز حدودا” 900.000 لير برآورد مي گردد.

حال اگر ما هر لير ترك را حدودا” 19000 ريال ارزش گذاري كنيم، شما براي خريد چنين خانه اي در مارماريس حداقل به 12.350.000.000 ريال ( معادل يك ميليارد و دويست و سي و پنج ميليون تومان ) سرمايه نيازمنديد. البته در كنار اين مبلغ، بايد حدودا” 10 الي 15 درصد هم بابت ساير هزينه هاي جاري و اداري جهت انجام كارهاي مربوط به خريد و نقل و انتقال سند هم صرف نماييد. يعني چيزي در حدود يك ميليارد و سيصد و هشتاد ميليون تومان. اين حداقل سرمايه اي است كه شما براي خريد يك دستگاه آپارتمان 100 متري در مارماريس نياز داريد.

از آنجا كه اكثر ايراني ها هدفشان از خريد ملك در تركيه ابتدا سرمايه گذاري و سپس اقامت در آنجا ( در زمان بازنشستگي ) است، لذا خوب است درخصوص بازگشت سرمايه در خريد ملك در مارماريس برايتان كمي صحبت كنيم. اين بدين معني است كه اگر شما خانه اي را در مارماريس بخريد و آن را اجاره دهيد، ظرف چند سال به اصل سرمايه تان خواهيد رسيد؟

بايد خدمتتان بگوييم كه بازگشت سرمايه در خريد خانه در مارماريس 23 سال است. يعني شما با اجاره بهايي كه از محل اجاره دادن ملك خود دريافت مي كنيد پس از 23 سال به پولي كه بابت خريد آن ملك پرداخت كرده ايد خواهيد رسيد.

در مورد اجاره بهاي آپارتمان 100 متري در مارماريس: قيمت متوسط براي اجاره بهاي يك واحد آپارتمان 100 متري در مارماريس حداقل 2400 لير در ماه، حداكثر قيمت براي اجاره چنين آپارتماني حدودا” 4000 لير و متوسط قيمت اجاره بهاي آن در اين شهر 3200  لير در ماه مي باشد.

در پايان توصيه مي كنيم به جهت آشنايي بيشتر با روال انجام كار و آگاهي از قوانين و ضوابط حاكم بر معاملات خريد ملك در تركيه، حتما” با مشاورين و كارشناسان زبده و خبره ما در شركت آلتين رويا در تماس باشيد تا بتوانيم شما را در مسير درست و اصولي هدايت كرده و به روياهايتان برسانيم.

 

Rate this page