روش ها و شرایط لازم برای اخذ اقامت کانادا

مقدمه: اخذ اقامت کانادا

اقامت کانادا

در سال­های اخیر مهاجرت به یکی از مبحث­های بسیار داغ تبدیل شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که افراد  تصمیم می­گیرند برای ادامه زندگی، کار یا تحصیل به کشور دیگری مهاجرت کنند. کانادا کشوری توسعه ­یافته و مقصد بسیاری از مهاجران است. برای اینکه در مرحله اخذ اقامت کانادا عملکردی موفق داشته باشید آگاهی از برخی نکات مهم و تخصصی ضروری است. کانادا چهارمین کشور پهناور جهان بوده و در شمال قاره آمریکا قرار دارد. حدود 80 درصد جمعیت این کشور در قسمت­های جنوبی کانادا که آب و هوای گرمتر و فرهنگ فرانسوی دارد زندگی می­کنند. در ادامه مهمترین موارد برای دریافت اقامت این کشور پهناور را بیان می­کنیم.

روش های دریافت اقامت کانادا

اگر شما نیز کانادا را برای مهاجرت انتخاب کرده­اید و می خواهید از روش­های اصلی برای دریافت مجوز اقامت دائمی در این کشور مطلعه باشید، باید بدانید روش­های مختلفی برای اقامت وجود دارد. اصلی­ترین موارد عبارتند از:

دریافت اقامت از طریق سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری یا Express Entry

Express Entryویزای

امتیازبندی در این روش بر اساس تحصیلات، سن، مهارت و تسلط به زبان، سابقه کار، انطباق­پذیری و برخی موارد دیگر انجام می­شود. در این روش می­توانید اقامت دائم در کانادا را دریافت کنید. می­توان گفت ارزان­ترین و سریع­ترین روش اخذ اقامت استفاده از روش امتیازبندی است در این روش افرادی که جاب آفر کانادا دریافت نکرده­اند یا سابقه تحصیل و کار در کانادا را ندارند باید در محدوده سنی 19 تا 29 باشند، مقطع تحصیلی برای سنین بالای 25 سال کارشناسی ارشد، نمره آیلتس بالای 7.5 و سه سال سابقه کاری مرتبط سایر شرایط لازم برای اخذ اقامت از این طریق است.

اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل یا Student visa

یکی دیگر از روش­هایی که می­توانید برای اقامت در کانادا استفاده کنید از طریق تحصیل در این کشور است. در اکثر رشته­های تحصیلی کانادا به فارغ­التحصیلان اجازه داده می­شود در این کشور مشغول به کار شوند.  پس از آن می­توانید با استفاده از امتیاز تحصیل و کار در کانادا شانس خود برای اخذ اقامت کانادا را افزایش دهید. در برخی رشته­های مورد نیاز کانادا از طریق دریافت دعوت­نامه استانی حتی بدون سابقه کار می­توانید اقامت دائم بگیرید.

افرادی که می­خواهند از این روش برای اقامت استفاده کنند موظف به ارائه مدارک نشان­دهنده تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسه هستند. باید از دانشگاهی معتبر دعوت­نامه یا پذیرش دریافت کنند. اثبات تمکن مالی، ارائه گواهی سلامت و پرکردن فرم­های پذیرش سایر شرایط برای اقامت از طریق تحصیل در کانادا است.

دریافت ویزای IMP

IMPویزا

در این روش کارفرما می­تواند بدون نیاز به درخواست ارائه مدارک ارزیابی تاثیر بازار کار LMIA اقدام به جذب کارگر موقت خارجی کند. باید ثابت کنید که کار شما برای کاناد سودآور است. استادان یا مدرسان مهمان نیز می توانند از این روش استفاده کنند.

دریافت مجوز اقامت از طریق Sponsorship

در این روش فردی بالای 18 سال، ساکن یا شهروند کانادا مسئولیت پرداخت هزینه­های زندگی فرد متقاضی را برعهده می­گیرد. فرد اسپانسر باید دارای یکی از این مشخصات باشد: فردی که مجوز اقامت در کانادا دارد، فردی هندی که در Canadian Indian Act ثبت­نام کرده یا اینکه فرد مقیم یا شهروند کانادا باشد (پاسپورت کانادایی داشته باشد). در چنین حالتی مسئولیت پرداخت تمام هزینه­های غذا، پوشاک، سرپناه، تحصیل و بسیاری موارد دیگر این فرد متقاضی برعهده اسپانسر خواهد بود. برای اخذ اقامت کانادا در این روش، اسپانسر باید از عهده مخارج زندگی خود و فرد دعوت­شده بر بیایید. در چنین حالتی باید اطمینان پیدا کنید که فرد دعوت­شده هیچ نیازی به استفاده از خدمات دولتی ندارد. با استفاده از این روش می­توانید همسر، فرزندان، والدین و سایر بستگان را برای زندگی در کانادا دعوت کنید.

دریافت ویزای Visitor visa

دریافت این ویزا در حقیقت به معنی مجوز برای اقامت موقت در کانادا است. این ویزا به صورت سینگل یا مالتیپل صادر می­شود. افراد دارنده ویزای سینگل تنها یکبار و افراد دارنده ویزای مالتیپل چندین مرتبه می­توانند به کانادا سفر کنند.

دریافت اقامت از طریق کارآفرینی یا سرمایه ­گذاری

دریافت اقامت از طریق کارآفرینی و سرمایه­گذاری دو روش کاملا متفاوت است که برخی افراد هر دو مورد را به اشتباه اقامت از طریق سرمایه­گذاری معرفی می­کنند. در روش سرمایه­گذاری فرد متقاضی می­تواند بدون راه­اندازی شغل در کانادا مجوز اقامت را دریافت کند. اما در روش کارآفرینی فرد باید کسب و کار یا تجارتی برای بومیان کانادا راه­اندازی کند. در این روش، شرایط دریافت مجوز اقامت با توجه به نوع شهر و نوع کسب و کار متفاوت است. 

اخذ اقامت کانادا از طریق استارتاپ یا Startup

ویز از طریق استارتاپ

در این روش، فرد متقاضی برای اخذ اقامت کانادا باید ایده یا طرح خود برای راه­اندازی کسب­وکار را به دولت کانادا ارائه داده و توجیه منطقی برای پولساز بودن ایده خود داشته باشد. در مرحله بعد، ایده شما باید توسط سازمان­های سرمایه­گذاری کانادا تایید شود. تنها در این صورت است که می­توانید مجوز اقامت دریافت کنید. استفاده از این روش مهاجرتی به شما کمک می­کند که بتوانید برای 5 نفر از اعضای خانواده خود نیز مجوز اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

اقامت کانادا از طریق خود اشتغالی

استفاده از این روش تنها برای ورزشکاران، هنرمندان یا فعالان این عرصه­ها فراهم است. در این روش به سرمایه یا راه­اندازی کسب­وکار و مدرک زبان نیازمند نیستید. اما تنها افراد محدودی می­توانند از این شرایط استفاده کنند. برخورداری از مهارت و تجربه کافی، ارائه گواهی سلامت و عدم سوء­پیشینه، اثبات تمکن مالی و ارائه مدارک معتبر شروط لازم برای استفاده از این روش است.

دریافت اقامت از طریق دریافت پیشنهاد کار یا Job offer

در کانادا هر یک از کارفرمایانی که شرایط برای استخدام نیروی خارجی را داشته باشد می­توانند به شما جاب آفر یا پیشنهاد شغلی دهند. در این روش، کارفرما باید مدارک لازم را به اداره مهاجرت کانادا ارائه کند. این مدارک باید ثابت کنند که کارفرما شخصی با مهارت­های کاری شما را در کانادا پیدا نکرده و برای انجام کار خود به شما نیاز دارد. پس از آنها می­توانید درخواست خود برای اقامت در کانادا را به­صورت کاملا قانونی ثبت کنید.

دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت

استفاده از این روش برای افرادی مناسب است که می­خواهند در کانادا کسب­و­کاری راه­اندازی کنند یا در این کشور به تجارت مشغول شوند. مزیت اصلی روش ثبت شرکت در کانادا این است که به سرمایه خاصی نیاز ندارید. جالب است بدانید بر اساس قوانین دولت کانادا افرادی که قصد راه­اندازی کسب­وکار استانی برای اخذ اقامت کانادا دارند به حداقل سرمایه­ای معادل 100 هزار دلار نیازمند خواهند بود. که در روش ثبت شرکت به این سرمایه نیاز ندارید و ارائه مدرک معتبر زبان نیز الزامی نیست. مهمتر از همه در کمتر از یک سال می­توانید موفق به دریافت مجوز اقامت شوید.

مزایای اصلی اخذ اقامت کانادا

مزایای ویزا کانادا
  • اگر بتوانید از روش­های قانونی مجوز اقامت کانادا را دریافت کنید امکان مهاجرت قانونی برای تمام اعضای خانواده شما فراهم است.
  • در کانادا هزینه خدمات آموزشی تا قبل از ورود به دانشگاه و خدمات پزشکی با کیفیت بسیار پایین است. پس از دریافت مجوز امکان استفاده از این خدمات برای شما فراهم است.
  • با توجه به اینکه روش­های مختلفی برای دریافت مجوز اقامت در این کشور وجود دارد، نیروهای متخصص، سرمایه­گذاران و دانشجویان شانس خوبی برای اقامت در کانادا دارند.
  • افراد می­توانند سه سال پس از ورود قانونی به کانادا برای دریافت مجوز اقامت دائم اقدام کنند.
  • افرادی که مجوز اقامت دریافت می­کنند مانند سایر شهروندان کانادا از امکانات پزشکی رایگان، خدمات آموزشی رایگان، بیمه، بازنشستگی، کار و بسیار خدمات رفاهی دیگر بهره­مند خواهند شد.
  • دولت کانادا برای افرادی که علاقه­مند به راه­اندازی کسب­و­کار در این کشور هستند مقررات حداقل را اعمال می­کند و حمایت­های همه جانبه از جمله اعطای وام و حمایت­های سوبسیدی از این مشاغل نیز در دستور کار دولت قرار دارد.
  • در صورت اخذ اقامت کانادا به بازار گسترده آمریکا و مکزیک برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود دسترسی خواهید داشت.
  • گستردگی قومی، مذهبی و فرهنگی کانادا سبب شده که مهاجران ایرانی در این کشور احساس تنهایی نکنند. از سوی دیگر، جامعه کانادا از آگاهی کافی برای پذیرش افکار و عقاید شما برخوردار است.
  • تراکم جمعیت در این کشور فوق­العاده پایین است. بررسی­های آماری نشان می­دهد کانادا در مقایسه با مساحت سرزمین خود از کمترین تراکم جمعیت در جهان برخوردار است. بنابراین می­توانید زندگی در آرامش را تجربه کنید.
  • کانادا یکی از کشورهای بسیار ثروتمند جهان بوده، به علاوه، عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، گروه هشت و سازمان تجارت جهانی نیز است.
  • کانادا دارای جاذبه­های تفریحی و گردشگری فراوان است. علاوه بر این، قیمت مسکن در این کشور در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس بسیار کمتر است.
  • این کشور اهمیت فراوانی به سلامت شهروندان خود می­دهد. به همین دلیل برنامه­های رفاهی و اجتماعی فراوانی در دستور کار دولت قرار دارد. در کانادا خدمات درمانی و پزشکی کاملا رایگان است و دانش آموزان از امکان تحصیل رایگان تا اتمام دوران دبیرستان برخوردار هستند.

شرکت آلتین رویا مجموعه­ای است که با استفاده از وکلای مجرب مسیر دریافت مجوز اقامت را ساده ­تر می­کند. پرسنل این مجموعه اطلاعات کافی در مورد شرایط و مدارک دریافت مجوز اقامت کانادا را دارند و می­توانند با توجه به شرایط شما بهترین روش را توصیه کنند. این مجموعه تا آخرین مراحل اقامت در کنار شما خواهد بود.

سخن پایانی

اگر تمام موارد فوق را مطالعه کرده باشید به­خوبی می­دانید که روش­های مختلفی وجود دارد که می­توانید برای اخذ اقامت کانادا از آن استفاده کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که موفقیت در هر یک از این روش­ها به مهارت و تخصص نیاز دارید. به­تنهایی نمی­توانید از عهده این کار بربیایید. توصیه می­کنیم که از کمک و مشاور وکیل مهاجرتی مجرب استفاده کنید. زیرا این فرد به تمام قوانین مهاجرت کانادا تسلط کافی دارد.

 او امتیازات شما را بررسی کرده و بهترین روش برای مهاجرت را به شما پیشنهاد می­کند. در انتها باید بگوییم که حساسیتی برای انتخاب شهر محل سکونت خود به خرج ندهید. کافی است بتوانید وارد یکی از برنامه­های اقامتی کانادا شوید پس از آن امکان تغییر محل سکونت برای شما وجود دارد. زیرا در کانادا هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند فرد را به زندگی در شهری خاص مجبور کند.

5/5 - (1 امتیاز)