انواع ویزا و شرایط اخذ اقامت آمریکا

مقدمه اخذ اقامت امریکا

اقامت امریکا

سعی داریم در این مقاله به‌ صورت تخصصی و علمی راه‌های مهاجرت به آمریکا و امکان اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان را بررسی کنیم. سوالات بسیاری در این زمینه برای متقاضیان وجود دارد از جمله این ‌که چگونه موفق به دریافت اقامت آمریکا شویم؟ آیا با گرین کارت لاتاری می‌توانیم به اقامت آمریکا و مهاجرت به این کشور برسیم؟ بهترین راه ممکن برای دریافت اقامت آمریکا و مهاجرت به این کشور چیست؟ برای مهاجرت به آمریکا به چه مقدار پول نیاز است؟ در این مقاله به کمک نظرات وکلای ماهر آمریکایی و به وسیله اطلاعات جدید سایت‌های آمریکا، به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. برای دریافت پاسخ سوالات خود تا پایان همراه ما باشید.

کشور آمریکا برای زندگی

ایالات‌ متحده آمریکا، کشوری در قاره آمریکا بوده که پایتخت آن واشنگتن دی سی است. این کشور بیش‌از ۳۲۷ میلیون نفر جمعیت داشته و وسعتی معادل  9/8 میلیون کیلومتر مربع دارد. که می‌توان گفت چهارمین کشور بزرگ جهان محسوب می‌شود.

این کشور دارای ۵۰ استان بوده و زبان رسمی آن انگلیسی است. دین رسمی این کشور نیز دین مسیحی است. واحد پول آن دلار آمریکا است که امروزه معتبرترین واحد پول جهانی محسوب می‌شود. پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک است. مکزیک، کانادا و روسیه از همسایگان آن محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد به ‌دنبال مهاجرت به این کشور پیشرفته و صنعتی بوده و به ‌دنبال یافتن راه‌هایی برای اخذ اقامت آمریکا هستند.

به‌طورکلی ۷ روش کاری، سرمایه‌ گذاری، تحصیلی، پناهندگی، افراد خاص، تولد و ازدواج برای اخذ اقامت این کشور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها چند ویزا جداگانه را شامل می‌شوند.

کشور آمریکا به دلیل داشتن صنعت پیشرفت و اقتصاد شکوفا همواره مقصد اصلی مهاجران در سرتاسر دنیا بوده‌ است. به دلیل اینکه تعداد  متقاضیان مهاجرت به کشور امریکا بسیار زیاد است، روند اخذ ویزای این کشور نیز بسیار حساس و زمان ‌بر بوده و به بررسی‌های تخصصی و مشاوره اصولی نیاز دارد. در ادامه به برخی نکات مورد نیاز در مورد راه‌های اخذ اقامت امریکا می‌پردازیم. 

اخذ اقامت آمریکا و شرایط دریافت ویزا EB1

کشور آمریکا

گفتیم که برای مهاجرت به کشور آمریکا راه‌های متفاوت و گوناگونی وجود دارد. این کشور دارای تنوع ویزا بسیار زیادی است. ویزای EB1 آمریکا یکی از این نوع ویزاها بوده که برای افراد نخبه صادر می‌شود. برخلاف تصور عموم دریافت این ویزا نیازی به مدرک تحصیلی نداشته و شرایط سنی نیز برای آن مطرح نیست و حتی سرمایه‌ گذاری در این کشور از شرایط و الزامات ویزای EB1 آمریکا محسوب نمی‌شود.

به‌ طور کلی پژوهشگران یا اساتیدی که در زمینه تحقیقی و پژوهشی فعالیت داشته و یا مدیران اجرایی شناخته‌ شده و همچنین افراد هنرمند و ورزشکار برجسته می‌توانند واجد الشرایط دریافت این ویزا باشند. افرادی که موفق به دریافت این ویزا می‌شوند، می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱‌سال خود نیز اقامت دریافت کنند. برای دریافت این ویزا افراد متقاضی باید توانایی خود را نشان داده و این‌ موضوع را اثبات کنند. مدارکی که برای اثبات توانایی آن‌ها ارائه داده می‌شود شامل مدال‌های بین ‌المللی ورزشی، جوایز هنری در سطح بین‌ المللی، جایزه اسکار، جایزه نوبل در زمینه‌هایی مانند فیزیک، شیمی، ادبیات و … هستند. 

اخذ اقامت آمریکا و ویزای EB2

شما می‌توانید موفق به دریافت ویزای مهاجرتی کار براساس اولویت دوم شوید؛ مشروط  بر این‌ که استعداد استثنائی داشته یا دارای تحصیلات عالیه یا معادل آن باشید. زیر مجموعه‌های ویزای EB2 و شرایط آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • دارندگان مدارج عالی کاری که درخواست اخذ اقامت امریکا دارند، مستلزم داشتن مدارج عالی تحصیلی بوده و باید مدارک مورد نیاز یا معادل آن را داشته باشند (لیسانس به‌علاوه ۵ سال سابقه کاری در حوزه کار درخواستی)
  • دارندگان استعداد استثنائی ( شما باید استعداد استثنایی خود در هنر، بازرگانی یا علوم را به اثبات برسانید). توانایی استثنایی به معنی دارا بودن یک تخصص قابل ‌توجه بوده که ورای توانایی افراد معمولی در زمینه هنر، علوم و یا امور بازرگانی است.
  • معافیت از داشتن پیشنهاد کاری به دلیل منافع ملی ( اتباع خارجی که متوسل به این اصل می‌شوند، درخواست معافیت از گواهی کار را دارند زیرا این امر به نفع ایالات متحد است). مشاغلی که ذیل این اصل قرار گرفته‌اند، در قانون کشور آمریکا مشخص نشده‌اند اما این افراد معمولاً کسانی هستند که دارای استعداد استثنائی بوده و ایالات متحد با استخدام آن‌ها منافع زیادی بدست می‌آورد. 

ویزای EB5

ویزا EB5

این ویزا در ایران به اسم ویزای ۹۰۰ هزار دلاری نیز مشهور شده‌ است و به ۲ بخش سرمایه‌ گذاری ۹۰۰ هزار دلاری و همچنین ۹ میلیون ‌دلاری تقسیم‌ شده و به استخدام ۱۰ نفر آمریکایی نیازمند است.

این ویزا به گرین کارت کشور امریکا ختم می‌شود اما نکته این است که در خصوص اخذ اقامت امریکا و  ویزای EB5 کلاه‌ برداری‌های زیادی صورت می‌گیرد. از جمله این کلاهبرداری‌ها این است که اشخاصی که در کشور آمریکا فعالیت می‌کنند، به ایرانی‌ها می‌گویند که ۹۰۰ هزار دلار خود را برای آن‌ها ارسال کنند؛ شخص متقاضی نیز ۹۰۰ هزار دلار را ارسال می‌کند اما پس ‌از مدتی متوجه می‌شود که کار او انجام نشده یا پول او درجایی سرمایه‌ گذاری شده‌ است. 

اخذ اقامت آمریکا و گرفتن ویزای O1

در بحث اخذ اقامت امریکا باید بدانید که ویزا O1 برای افرادی که دارای توانایی فوق ‌العاده در هنر، علوم، تجارت و آموزش بوده‌اند و همچنین ورزشکاران یا اشخاصی که رکوردی در سطح ملی یا بین ‌المللی داشته و در رسانه ملی و تلویزیون کشور آن‌ها نمایش داده شده، در نظر گرفته می‌شود.

ویزای O1 به ۲ دسته طبقه‌ بندی می‌شود:

O1A: مخصوص افرادی است که دارای یک توانایی فوق ‌العاده در تجارت، آموزش و علوم هستند. این ویزا همچنین ورزشکاران را نیز شامل می‌شود.

O1B: این ویزا مخصوص افرادی با قابلیت فوق ‌العاده و توانایی‌هایی در هنر و یا مصاحبه‌های تلویزیونی است. 

اخذ اقامت آمریکا و گرفتن ویزای O2

این ویزا مختص افرادی است که متقاضیان ویزای O1 را برای کمک در یک اجرای خاص یا یک رویداد خاص همراهی می‌کنند. دقت کنید افرادی که برای همراهی متقاضیان ویزای O1A درخواست ویزا دارند، فعالیتشان باید بخش جدایی‌ ناپذیر فعالیت فرد متقاضی ویزای O1A باشد. همچنین یاری و کمک متقاضی ویزای O2 برای افراد متقاضی ویزای O1 ضروری باشد.

در بحث اخذ اقامت امریکا لازم است بدانید که متقاضیان ویزا O2 باید دارای تجربه‌ها و مهارت‌های هم ‌راستا با افراد متقاضی O1 بوده و اشخاص آمریکایی توانایی انجام کارهای او برای فرد متقاضی O1 را نداشته باشند؛ زیرا تنها کسانی می‌توانند موفق به دریافت این ویزا شوند که حضور آن‌ها برای عملکرد و اجرای موفقیت ‌آمیز فرد متقاضی O1 ضروری باشد. 

اخذ اقامت آمریکا و شرایط دریافت ویزای P1

ویزا P1

ویزا P1، مخصوص تیم‌های ورزشی یا ورزشکارانی است که در سطح جهانی و در یک بازه زمانی متداوم و طولانی و به دلیل عملکرد خود شناخته ‌شده هستند. شرکت‌های سرگرمی نیز به دلیل فعالیت قابل ‌توجهی که دارند می‌توانند واجد الشرایط دریافت این ویزا باشند. در ادامه به تعریف ورزشکار و هنرمندی که واجد شرایط دریافت این ویزا هستند می‌پردازیم:

تعریف ورزشکار

کسانی که متقاضی دریافت این ویزا هستند باید حداقل ۲ مورد از شرایط زیر را دارا باشند:

  • افراد باید اثبات کنند که پیش‌تر در یکی از رشته‌های ورزشی لیگ برتر آمریکا فعالیت کرده‌اند.
  • افرادی که قصد اخذ اقامت امریکا و دریافت این ویزا را دارند، باید اثبات کنند که در تیم ملی خود و در سطح بین‌ المللی در مسابقات شرکت کرده‌اند.
  • اثبات کنند که در کشور آمریکا و در سطح دانشگاهی فعالیت ورزشی داشته‌اند.
  • توسط یکی از مسئولین لیگ‌های معتبر آمریکایی، بیانیه‌ای رسمی ارائه کنند که در آن سرشناس بودن آن‌ها قید شده باشد.
  • بیانیه‌ای رسمی توسط متخصصین یا خبرگزاری‌های ورزشی در خصوص سرشناس بودن تیم یا فرد در عرصه جهانی ارائه دهند.
  • افراد باید اثبات کنند که در حرفه خود موفق به کسب جوایز ارزشمندی شده یا مدارکی دال بر دارا بودن مقام های جهانی توسط ورزشکار و یا تیم وجود داشته باشد.

تعریف هنرمند

این ویزا تنها به هنرمندانی که جزئی از گروه‌هایی هستند که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. به‌ عبارتی دیگر هنرمندانی که به ‌تنهایی فعالیت می‌کنند موفق به کسب این ویزا نمی‌شوند.

برای دریافت این ویزا و اخذ اقامت امریکا، گروه هنری باید حداقل یک‌ سال فعالیت داشته و حداقل ۷۵ درصد از اعضای آن طی این یک ‌سال عضو گروه باشند. هنگام تقاضای این ویزا گروه هنری باید مدارکی ارائه دهد که توسط آن معروفیت گروه در سطح بین ‌المللی اثبات شود که معیار آن  دریافت یا نامزدی جوایز بین ‌المللی بوده یا حداقل ۳ شرط از موارد زیر را دارا باشد:

  • اثبات این ‌که گروه در برنامه‌هایی معتبر نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.
  • ارائه نقدهای منتشر شده که نشان‌ دهنده معروفیت گروه به دلیل دستاوردهای گسترده آن‌ها در سطح جهانی است.
  • اثبات این ‌که گروه هنری با فعالیت خود درآمد بالایی از طریق تبلیغات یا فروش کسب کرده و موفقیت بسیار زیادی داشته‌ است.
  • اثبات این‌که گروه هنری پاداش قابل ‌توجه یا دستمزد بالایی دریافت می‌کند.

اخذ اقامت آمریکا و شرایط گرفتن ویزای P2

این ویزا به گروه یا اشخاصی که قصد شرکت در برنامه‌های مبادله فرهنگی داشته‌اند، تعلق می‌گیرد. تمامی پرسنلی که پشتیبان یک گروه هستند نیز واجدالشرایط دریافت این ویزا هستند. برای دریافت این ویزا متقاضیان باید توافق ‌نامه‌ای رسمی برای اثبات معتبر بودن برنامه خود ارائه دهند و علاوه‌ بر آن، این ‌مورد باید توسط اداره کار آمریکا تأیید شود. شخص یا گروهی که قصد اخذ اقامت امریکا و همچنین اخذ ویزا P2 را دارد باید مهارت‌ها و شرایط لازمی که به ‌عنوان استانداردهای اخذ ویزای P2 معرفی ‌شده‌اند را دارا باشد. 

اخذ اقامت آمریکا و ویزای F1

ویزا-F1

این نوع ویزا به‌ منظور مقاصد تحصیلی در ایالات متحده آمریکا بوده که برای تحصیل در دبستان خصوصی، دانشگاه و کالج، دبیرستان، هنرستان خصوصی، مدرسه علوم دینی، و سایر مؤسسات آکادمیک شامل برنامه‌های آموزش زبان استفاده می‌شود. افرادی که قصد تحصیل در این مراکز را دارند باید نسبت ‌به دریافت ویزای F1 اقدام کنند. این ویزا برای اشخاصی صادر می‌شود که قصد تحصیل بلندمدت ( بیشتر از ۶ ماه ) و تمام‌ وقت در مؤسسات آکادمیک آمریکا را داشته و به‌ موجب این مجوز، توانایی استفاده از امکانات و مزایا تحصیلی در این کشور را داشته باشند.

ویزای تحصیلی F2

افرادی که قصد اخذ اقامت امریکا را داشته و واجد دریافت ویزای F1 هستند، می‌توانند فرزندان زیر ۲۱ سال و همسر خود را همراه خود به آمریکا ببرند. در این‌ صورت برای همسر و فرزندان او، ویزای F1 صادر می‌شود که مختص همراهان فرد متقاضی تحصیلات در آمریکا است. از مزایا این ویزا می‌توان به این‌ مورد اشاره کرد که برخلاف ویزا توریستی، فرد متقاضی ویزا F2 نیز اجازه تحصیل در کشور آمریکا را خواهد داشت. تفاوت ویزا F1 و F2 در این است که ویزا F2  کاملاً وابسته به ویزای F1 بوده و در صورت باطل شدن ویزای F1، ویزا F2 نیز که زیر مجموعه‌ آن محسوب می‌شود، اعتبار خود را از دست خواهد داد. دقت کنید افرادی که دارای ویزای F2 آمریکا هستند تنها اجازه تحصیل در این کشور را داشته و به وسیله آن نمی‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند. 

سخن پایانی اخذ اقامت امریکا

همان‌ طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم مهاجرت به کشور آمریکا نیازمند دانش تخصصی و کسب مشاوره توسط افراد متخصص است و اخذ هر ویزا نیازمند شرایط خاص بوده که توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و مهاجرت اصولی‌تر از کارشناسان ما در شرکت آلتین رویا کمک بگیرید. کارشناسان ما با داشتن تخصصی کافی در این زمینه پاسخگو تمام سوالات شما برای اخذ اقامت آمریکا خواهند بود.

5/5 - (1 امتیاز)