ٍErfan 20 بهمن 1401 0 نظر

قبرس شمالی یا جنوبی کدامیک برای زندگی مناسب است؟

قبرس با جاذبه‌های متنوع توریستی و گردشگری و همچنین آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای یکی از بهترین کشورها برای گردشگری و حتی اقامت دائم است. این سرزمین پهناور به دو قسمت قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است. هر یک از این دو بخش کشور قبرس فرهنگ، آداب و رسوم، جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند.

به همین جهت بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به قبرس را دارند با پرسش متداول قبرس شمالی بهتره یا جنوبی مواجه می‌شوند. در حقیقت هر یک از این کشورها مزایا و معایب خاص خود را داشته و افراد بنا بر شرایط فرهنگی خود می‌توانند در هر یک از بخش‌های شمالی و جنوبی قبرس زندگی مرفه و خوبی را تجربه کنند. اما برای شفاف‌سازی قضیه برتری هر یک از این دو بخش نسبت به یکدیگر در ادامه این مطلب در پاسخ به پرسش قبرس شمالی بهتره یا جنوبی توضیحات کامل و شفافی را ارائه می‌دهیم.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

آشنایی با جزیره پهناور قبرس

در حقیقت پاسخ به پرسش متداول قبرس شمالی بهتره یا جنوبی کار ساده و آسانی نیست، چراکه افراد مختلف و ساکنین این دو بخش نظرات متفاوت و خاص خود را دارند. اما می‌توان با بررسی تفاوت قبرس شمالی و جنوبی به دید کلی در رابطه نسبت به این دو بخش از سرزمین قبرس رسید. قبل از بحث کردن در رابطه با این موضوع چالش‌برانگیز ابتدا در مورد جزیره قبرس مطالب و اطلاعات کلی را ارائه می‌دهیم.

حدود 77 درصد از جمعیت جزیره قبرس را یونانی‌های ساکن در قبرس جنوبی تشکیل می‌دهند، در حالی که حدود 18 درصد از جمعیت قبرس ساکن بخش شمالی هستند. این امر نشان‌دهنده تراکم بالای جمعیت در قبرس جنوبی است.

بخش شمالی قبرس بعد از درگیری در سال 1974 میلادی به کل اعلام استقلال کرده و با نام جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته شد. وجود دوگانگی در ملیت‌ها یعنی وجود ملت یونانی و ترکی باعث شده تا برای هر یک از این ملیت‌ها جمهوری مجزایی تشکیل شود.

اما نکته جالب در مورد پایتخت جزیره پهناور قبرس یعنی شهر نیکوزیا این است که این شهر دقیقا به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و بخشی از آن در تصرف قبرس شمالی و بخش دیگری از آن در تصرف قبرس جنوبی است.

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی

در این بخش برای پاسخ به پرسش قبرس شمالی بهتره یا جنوبی ابتدا در مورد تقسیمات سیاسی و زبان رسمی این دو کشور بحث می‌کنیم. در جدول زیر این دو کشور از نظر مساحت، زبان رسمی و تقسیمات سیاسی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

تفاوت قبرس شمالی قبرس جنوبی
پایتخت نیکوزیایی شمالی نیکوزیا
تقسیمات سیاسی به رسمیت شناخته شده تنها توسط دولت ترکیه عضو اتحادیه شینگن (اتحادیه اروپا EU)
مساحت 3.355 کیلومتر مربع 9.251 کیلومتر مربع
زبان رسمی ترکی یونانی

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟ بررسی قبرس شمالی و جنوبی از نظر شرایط کار

در زمینه شرایط اشتغال و بازار کار نمی‌توان به صراحت تمام گفت که قبرس شمالی بهتره یا جنوبی، چراکه شرایط کار در هر یک از این دو کشور تقریبا با یکدیگر یکسان است.

در دو کشور قبرس شمالی و جنوبی صنایع خدماتی به ویژه خدمات توریستی و گردشگری بخش اعظمی از بازار کار را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارتی تعداد کثیری از ساکنین قبرس شمالی و جنوبی در صنایع وابسته به گردشگری و توریستی در حال فعالیت و درآمدزایی هستند.

اما اگر بخواهیم از نظر نرخ بیکاری و میانگین درآمد ماهانه این دو کشور را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که کشور قبرس شمالی وضعیت بهتری نسبت به قبرس جنوبی دارد. اما شرایط کلی قانون کار در دو کشور یکسان است، یعنی ساکنین این دو کشور به صورت قانونی باید در هفته حدود 38 ساعت یعنی 5 روز در هفته کار کنند.

تحصیل در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

یکی دیگر از رایج‌ترین سوالاتی که افراد به خصوص دانشجویان قبل از تصمیم به مهاجرت به قبرس می‌پرسند این است که تحصیل در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟ سیستم آموزش و پرورش در هر دو کشور قبرس شمالی و جنوبی از نظر اصول و استانداردهای لازمه یکسان و برابر بوده و از نظام آموزش عالی اروپایی (Bologna Process) پیروی می‌کند.

در هر یک از این کشورها موسسات آموزش عالی به دو صورت خصوصی و دولتی وجود دارند. اما تفاوت قبرس شمالی و جنوبی از نظر هزینه‌های تحصیل زیاد است. برای نمونه هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی بیشتر از دانشگاه‌های قبرس جنوبی است. در جدول زیر در مورد تفاوت قبرس شمالی و جنوبی از نظر هزینه تحصیل و رتبه دانشگاه‌های هر کدام پرداخته شده است.

رتبه دانشگاه‌ها و هزینه تحصیل قبرس شمالی قبرس جنوبی
رتبه دانشگاه در رنکینگ جهانی در سال 2023 دانشگاه آمریکایی قبرس دارای رتبه جهانی 550 دانشگاه قبرس دارای رتبه جهانی 678
هزینه تحصیل سالانه 5600 یورو 3500 یورو
هزینه ماهانه زندگی دانشجویی 540 یورو 700 یورو

با وجود اینکه هزینه تحصیل سالانه در قبرس شمالی بیشتر از قبرس جنوبی است، با این حال هزینه‌های زندگی دانشجویی در قبرس شمالی کمتر از قبرس جنوبی است. در پاسخ به پرسش تحصیل در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی باید گفت که قبرس شمالی از منظر رتبه دانشگاه‌ها و مرتبه علمی بهتر است. افزون بر موارد فوق شما با پرداخت هزینه‌های کمتری می‌توانید مدرک رسمی خود را از دانشگاه‌های قبرس شمالی دریافت کنید.

شرایط سکونت و زندگی در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

یکی از معیارهای بسیار مهم در شرایط زندگی هر کشوری هزینه‌های زندگی در آن کشور است. در پاسخ به پرسش شرایط زندگی در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی باید بگوییم که هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی به مراتب پایین‌تر از قبرس جنوبی است.

مهاجران با پرداخت هزینه‌های معقول و منطقی می‌توانند در پایتخت قبرس شمالی یک زندگی متوسط به بالا و ایمن را داشته باشند. کشور قبرس شمالی برای کسانی که به دنبال کشوری مدرن و ارزان‌قیمت هستند بسیار مناسب است. اجاره آپارتمان در قبرس شمالی حدود 2000 لیر است، در حالی که اجاره آپارتمان در قبرس جنوبی 14 هزار لیر است.

هزینه یک کیلو برنج در قبرس شمالی حدود 12.40 لیر و در قبرس جنوبی 32 لیر است، این حجم از تفاوت قیمت در قبرس شمالی و جنوبی نشان دهنده اقتصاد مناسب قبرس شمالی به نسبت قبرس جنوبی است. در حالت کلی هزینه زندگی ماهانه در قبرس شمالی حدود 540 یورو و در قبرس جنوبی 700 یورو است.

از نظر فرهنگی قبرس شمالی بهتره یا قبرس جنوبی؟

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی در زمینه آداب و رسوم و فرهنگ را می‌توانید به خوب مشاهده کنید. اما با این وجود برخی از افراد با این پرسش مواجه می‌شوند که از نظر فرهنگی قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟ قبرس جنوبی از نظر فرهنگ به کشور یونان بسیار مشابه بوده و قبرس شمالی نیز از نظر فرهنگ به کشور ترکیه مشابه است.

این تفاوت فرهنگی باعث برتری هیچ یک از کشورها نسبت به یکدیگر نمی‌شود، بلکه این برتری کاملا به دیدگاه و فرهنگ هاجران بستگی دارد. برای نمونه کشور فرهنگ قبرس شمالی به فرهنگ ایران بسیار نزدیک‌تر است، به همین دلیل افراد با تابعیت ایرانی راحت‌تر می‌توانند در جامعه قبرس شمالی زندگی کنند.

تاثیر ترکیه در فرهنگ و آداب و رسوم کشور قبرس شمالی بسیار بیشتر است، به گونه‌ای که در اکثر کافه و رستوران‌های این کشور عمدتا غذاهای ترکی سرو می‌شود.

از نظر گردشگری قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

از منظر بسیاری از مهاجران جاذبه‌های گردشگری دو کشور قبرس شمالی و جنوبی چندان مهم و قابل توجه نیست. اما با این وجود در ادامه به سوال از نظر گردشگری قبرس شمالی بهتره یا جنوبی پاسخی دقیق و کامل می‌دهیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به گشت و گذار در طبیعت کشور مقصد خود اهمیت می‌دهید بهتر است کشوری با جاذبه‌های گردشگری متنوع را برای مهاجرت برگزینید.

کشور قبرس جنوبی سرشار از کلیساها و آثار تاریخی متعدد است، در حالی که کشور قبرس شمالی از جمله کشورهای مملو از مساجد، قلعه‌های تاریخی و پوشش گیاهی گسترده است. کشور قبرس شمالی برای افرادی که به تنوع بالای جاذبه‌های توریستی اهمیت می‌دهند بسیار مناسب است. در مقابل کشور قبرس جنوبی نیز برای مهاجرانی که تنها به دنبال زندگی آرام هستند مناسب می‌باشد. اگر شما به کوهنوردی و دوچرخه سواری در جای جای طبیعت هستید ما به شما قبرس شمالی را پیشنهاد می‌کنیم.

تفاوت فرهنگ در قبرس شمالی و جنوبی

دریافت مشاوره رایگان

از نظر درآمد قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مهاجرین در رابطه با جزیره قبرس می‌پرسند این است که از نظر درآمد قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟ در کشور قبرس شمالی به دلیل بازار کار متراکم‌تر میزان درآمدها در مقایسه با قبرس جنوبی بیشتر است. برای نمونه میانگین درآمد دریافتی در قبرس شمالی 6000 لیر و میانگین درآمد در قبرس جنوبی 2000 لیر است.

خرید ملک در قبرس – اخذ اقامت و هزینه ها

البته باید به این نکته اشاره کرد که میزان درآمد شما در هر یک از کشورهای قبرس شمالی و جنوبی به تخصص و مهارت شما بستگی دارد. مشاغلی چون دندانپزشکی، مدیر مالی، مدیر اجرایی، مدیر ارشد مالی و وکیل از جمله مشاغل پردرآمد در هر دو کشور قبرس شمالی و جنوبی هستند.

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی از نظر پاسپورت

کشور قبرس شمالی و جنوبی از نظر اعتبار پاسپورت با یکدیگر تفاوت دارند. به عبارتی اگر بخواهیم به پرسش از نظر اعتبار پاسپورت قبرس شمالی بهتره یا جنوبی پاسخ دهیم باید بگوییم که پاسپورت قبرس جنوبی باارزش‌تر از پاسپورت قبرس شمالی است.

علت برتری پاسپورت قبرس جنوبی این است که این کشور عضو اتحادیه شینگن بوده و شما بعد از دریافت پاسپورت آن می‌توانید به راحتی به بیش از 115 کشور دنیا سفر کنید. زمانی که شما به عنوان یک شهروند در قبرس جنوبی سکونت داشته باشید می‌توانید به کشورهای مختلف اروپایی سفر کنید. از این منظر قبرس جنوبی نسبت به قبرس شمالی بهتر و برتر است.

از نظر امنیت قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم در تعیین اعتبار یک کشور شرایط امنیتی حاکم بر آن است. در پاسخ به این پرسش که از نظر امنیت قبرس شمالی بهتره یا جنوبی باید گفت که تدابیر امنیتی در قبرس شمالی بسیار سرسختانه‌تر از تدابیر امنیتی در قبرس جنوبی است. علت این امر بالا بودن جاذبه‌های گردشگری و توریستی در قبرس شمالی بوده و میزان جرم و جنایت حتی سرقت در این کشور بسیار کمتر از قبرس جنوبی است.

شاخص امنیت در شهرهای کشور قبرس شمالی بین 87 تا 93 درصد است، به عبارتی شاخص جرم در این کشور کمتر از 10 درصد است. در حالی که شاخص امنیت در مناطق مختلف قبرس جنوبی بین 57 تا 75 درصد متغیر است. به عبارتی شاخص جرم در قبرس جنوبی بین 20 تا 45 درصد است.

شرایط سرمایه گذاری در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

اگر شما هم جزو آن دسته از مهاجرانی هستید که قصد دارید از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در قبرس اقامت دائم این کشور را اخذ کنید باید در انتخاب بخش شمالی و جنوبی این جزیره دقت زیادی داشته باشید. در پاسخ به پرسش شرایط سرمایه گذاری در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی باید گفت که هزینه‌های سرمایه گذاری در این دو کشور متفاوت است.

از نظر سرمایه گذاری و خرید ملک قبرس شمالی بهترین و ارزنده‌ترین گزینه انتخابی است، چراکه نرخ و قیمت املاک و همچنین میزان مالیات پرداختی بابت ملک در این کشور بسیار ارزان‌تر از قبرس جنوبی است.

البته افزون بر موارد فوق املاک موجود در قبرس شمالی آینده‌دار بوده و فرصت طلایی برای سرمایه گذاری پرسود و مطمئن به شمار می‌روند.

اما شرایط خرید ملک در قبرس شمالی و جنوبی با یکدیگر یکسان است، به عبارتی شما برای خرید ملک در هر یک از این کشورها باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • پس انداز حداقل 30 هزار یورو در یک موسسه مالی قبرس به مدت 3 سال
  • اثبات توانایی مالی و درآمد سالانه حداقل 30 هزار یورو
  • خرید ملک به ارزش حداقل 30 هزار یورو

شرایط سرمایه گذاری و خرید ملک در قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

تجربه سرمایه‌گذاری امن، پرسود و آینده‌دار با آلتین رویا

همان طور که می‌دانید یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای اخذ اقامت دائم قبرس شمالی و جنوبی خرید ملک در هر یک از این دو کشور است. اما بنا بر توضیحات ارائه شده در مطالب بالا در حال حاضر کشور قبرس شمالی بهترین فرصت برای سرمایه گذاری و خرید ملک است.

اگر شما هم قصد دارید یک سرمایه گذاری پرسود و مطمئن را در کشور قبرس شمالی تجربه کرده و از مزایای آن یعنی برخورداری از زندگی مرفه و اقامت دائم قبرس شمالی بهره‌مند شوید با همکاران ما در آلتین رویا تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط:

Rate this post

پیام بگذارید