Hamed 4 آبان 1401 0 نظر

زندگی در استانبول چگونه است؟ مزایا و معایب

استانبول مهم‌ترین، پرجمعیت‌ترین و گران‌ترین شهر ترکیه است که در دورترین نقطه از کشور ترکیه نسبت به ایران و در مرز اروپا و آسیا واقع است. استانبول در طول تاریخ، دروازه اروپا و دنیای غرب به سوی آسیا و دنیای شرق بوده است. این موقعیت و اهمیت تاریخی نه تنها موجب غنای فرهنگی و تاریخی این شهر و جذابیت گردشگری آن شده است بلکه آن را به فعال‌ترین شهر کشور ترکیه از نظر اقتصادی و بازرگانی نیز تبدیل کرده است.

موقعیت جغرافیایی استانبول

همانطور که می‌دانید ترکیه کشوری است که دارای پهناوری عرضی بوده، از این رو شهر استانبول که در غربی ترین نقطه از ترکیه واقع شده فاصله زیادی از شهر وان دارد که از نزدیکترین شهرهای ترکیه به ایران و در شرقی ترین نقطه ترکیه است.

استانبول در سواحل تنگه بسفر و در مرز بین شرق و غرب دنیا قرار دارد و می‌توان گفت تنها شهر دنیاست که هم در اروپا و هم در آسیا واقع است؛ به عبارتی یک شهر اوراسیایی است.

شاید مهم‌ترین علت اهمیت استانبول در طول تاریخ همین موقعیت جغرافیایی آن بوده که به عنوان یک شهر بندری و دروازه دنیای غرب به دنیای شرق از یک موقعیت تجاری بالا برخوردار بوده و نیز محل گذر انسان‌هایی از اقوام مختلف بوده که موجب شده است این شهر، مسیر مدارا و احترام به عقاید مختلف و به رسمیت شناختن آزادی‌های فردی و اجتماعی را سریع‌تر از سایر شهرهای ترکیه و بسیاری از کشورهای همسایه شرقی خود طی کند.

 

آب و هوای استانبول

استانبول در سواحل دریای سیاه واقع شده است، بنابراین آب و هوای نسبتا معتدل مدیترانه‌ای دارد. تابستان‌های آن چندان گرم نمی‌شود اما در زمستان‌ها حتی انتظار باریدن برف نیز می‌رود. هوای شهر به دلیل ساحلی بودن آن، دارای رطوبت زیادی است و بنابراین اغلب در خانه‌ها از دستگاه‌های رطوبت‌گیر به منظور جلوگیری از کپک زدن لباسها و…، استفاده می‌شود.

 

نگاهی به استانبول به عنوان گزینه‌ای برای زندگی

در وهله اول می‌توان حدس زد که این شهر به دلیل وجود تعداد بالای گردشگر، شهر شلوغی است و معابر پر ترافیکی دارد. از سوی دیگر ممکن است در ساختمانی که شما در آن اقامت دارید هم‌زمان افرادی خارجی از کشورهای مختلف نیز اقامت داشته باشند که این امر ممکن است برای شما مطلوب نباشد و احساس کنید که در شرایط اجتماعی ثابت و مشخصی قرار ندارید.

صرف نظر از چنین مواردی، استانبول برای فردی که بتواند از عهده هزینه زندگی در این شهر برآید، می‌تواند شهر بسیار مطلوبی برای زندگی باشد.

کیفیت بالای حمل و نقل عمومی، وجود شعبات مختلف شرکت‌های گوناگون بین المللی، گردش مالی بالا در مشاغل مرتبط با گردشگری، سطح بالای امکانات شهری و تفریحی، وجود بافت مدرن شهری با خانه‌های مدرن و قیمت‌مناسب، تنها برخی از جاذبه‌های این شهر برای افرادی است که خواهان گذراندن زندگی راحتی در استانبول هستند.

در اینجا نکته‌ای قابل ذکر است که می‌تواند برای بسیاری از اشخاص، اهمیت بالایی داشته باشد: شما در شهر استانبول ۵ مرتبه صدای اذان را می‌شنوید، علاوه بر آن به دلیل وجود بافت قدیمی و سنتی در این شهر تاریخی، صدای فروشنده‌های دوره‌گرد نیز از صداهایی است که بسیار به گوش شما خواهد خورد، عواملی از این دست در کنار شلوغی شهر موجب می‌شود تا صداهای محیطی در شهر استانبول زیاد باشد که می‌تواند یک جنبه منفی برای افرادی باشد که دوست دارند در اماکن دنج و بی‌سر و صدا زندگی کنند.

 

استانبول یکی از شهرهای ارزان دنیا

موقعیت اوراسیایی استانبول باعث شده است که این شهر از نظر امکانات و آزادی‌های اجتماعی در سطح اروپا و از نظر قیمت و ارزانی در سطح آسیا باشد؛ به همین دلیل است که استانبول (با توجه به ارزش پایین لیر نسبت به یورو و دلار)، یک گزینه عالی برای غربی‌هایی است که می‌خواهند در حین زندگی در یک شهر مدرن و با امکانات خوب، هزینه‌های زندگی خود را به نحو بارزی کاهش دهند.

جالب آنجاست که استانبول، حتی برای ما ایرانی‌ها نیز با وجود ارزش کم‌تر ریال نسبت به لیر، می‌تواند شهر ارزان و به صرفه‌ای باشد که در بخش‌های بعد در این خصوص با تفصیل بیشتری صحبت خواهیم کرد.

 

هزینه‌های زندگی در استانبول

گرچه استانبول گران‌ترین شهر ترکیه است اما جالب است بدانید که هزینه خرید و اجاره خانه در تمام شهرهای ترکیه و حتی در استانبول، ارزان‌تر از تهران است.

گرچه لیر ترکیه هم اکنون در تاریخ مهر 1401 معادل هزار و هشتصد و پنجاه تومان است با این وجود ارزش تومانی خانه‌ها در این کشور کم‌تر از تهران است. همچنین هزینه خورد و خوراک در تهران و استانبول تقریباً یکسان است.

طبق آنچه گفته شد، در صورت صرف‌نظر کردن از هزینه‌هایی همچون هزینه حمل و نقل، اقامت، قبوض آب و برق و گاز، بیمه‌های درمانی و مالیات و در صورت داشتن شغلی در استانبول که هم‌درآمد با شغل شما در شهر تهران باشد، می‌توانید همان سطح از زندگی را که در تهران تجربه می‌کنید در استانبول نیز تجربه کنید و در عین حال از زیبایی‌ها و تفاوت‌های زندگی در شهر استانبول لذت ببرید.

در ادامه قدری در مورد هزینه‌هایی که در پاراگراف قبلی از آنها صرف‌نظر کردیم، صحبت خواهیم کرد:

 

هزینه‌های برق و گاز: به طور کلی انرژی در ترکیه بسیار گران‌تر از ایران است زیرا این کشور، گاز مورد نیاز  خود را وارد می‌کند و تولید برق ترکیه نیز به کمک نیروی گاز انجام می‌شود.

هزینه بنزین: به دلیل عدم فروش نفت در کشور ترکیه، قیمت بنزین نیز در ترکیه بالاست و بنابراین هزینه‌های استفاده از تاکسی یا ماشین شخصی به نحو بسیار بارزی گران‌تر از ایران است.

هزینه اقامت: شما به عنوان یک خارجی باید برای گرفتن اقامت و تمدید آن هزینه بپردازید.

هزینه بیمه:هزینه بیمه در این کشور نیز قابل توجه است و اگر توسط کارفرمای خودتان، بیمه نشده باشید، هزینه بیمه برای شما آنقدر سنگین است که بعید به نظر می‌رسد که بتوانید با یک درآمد معمولی، خودتان انجامش دهید.

هزینه مالیات: مقوله مالیات در ترکیه بسیار جدی‌تر از ایران است. هزینه‌های مالیاتی شما در ترکیه احتمالاً بسیار بیشتر از ایران خواهد بود به طوری که در ترکیه نه تنها هنگام خرید گوشی موبایل یا ماشین باید مالیات پرداخت کنید، بلکه تا سالها پس از خرید این اجناس نیز ملزم به پرداخت مالیات هستید.

اگر شما تصمیم به اقامت در ترکیه به همراه خانواده خود دارید، توجه داشته باشید که در صورت داشتن اقامت قانونی ترکیه، تحصیل در مدارس این کشور، برای فرزندان شما رایگان خواهد بود اما هزینه مهد کودک به عهده خودتان است که هزینه قابل توجهی نیز می‌باشد.

 

مزایای زندگی در استانبول

علاوه بر مزیت‌هایی که در بخش‌های قبل برای زندگی در استانبول به آن اشاره کردیم (مزایایی همچون امکانات شهری، فعال بودن شهر از نظر اقتصادی و…) در مورد چند مزیت دیگر، با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد:

 

هوای پاک: گرچه استانبول شهر شلوغی است اما از هوای پاکی برخوردار است که یکی از علل آن، وجود شبکه‌های حمل و نقل عمومی گسترده و کارآمد و با کیفیت از انواع مختلف اتوبوس، مترو، ون، اسکوتر برقی، قایق و … است.

علت مهم بعدی وجود ماشین‌های سواری با‌ کیفیت در خیابانهای این شهر است؛ یکی از فعالیت‌های اقتصادی ترکیه که در سال‌های اخیر به رشد اقتصاد آن کمک کرده است، مونتاژ قطعات ماشین‌های با کیفیت و صادرات آن ماشین‌ها بوده است.

داشتن حساب بانکی بین‌المللی: شما در صورت داشتن اقامت ترکیه، می‌توانید حساب بانکی بین‌المللی داشته باشید و درآمد خود را به صورت ارزی ذخیره نمایید و به راحتی از فروشگاه‌های بین‌المللی سراسر جهان خرید انجام دهید و…

امکان کار در شرکت‌های بین‌المللی: وجود شعبات بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی در استانبول، فرصت مناسبی است تا بتوانید کار خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهید.

داشتن پاسپورتی قوی‌تر: شما با داشتن اقامت ترکیه از پاسپورتی قوی‌تر از پاسپورت ایرانی، برخوردار خواهید شد و می‌توانید به کشورهای بسیاری بدون ویزا سفر نمایید. همچنین در صورت درخواست اقامت برای کشورهای غربی، نسبت به زمانی که از ایران درخواست اقامت نمایید، از امتیاز بالاتری برخوردار خواهید بود.

شباهت‌های دینی و سبک زندگی: با وجودی که استانبول در نزدیکی اروپا قرار دارد، بیش از ۹۰ درصد مردمان این شهر، مسلمانان سنی‌مذهب هستند. وجود تشابهات دینی و فرهنگی و همسایگی ایران و ترکیه در طول تاریخ، باعث شده است که تشابهات زیادی از جهت سبک زندگی و نوع غذاها با یکدیگر داشته باشیم بنابراین در چنین محیطی کمتر احساس غربت خواهیم کرد.

 

پیدا کردن کار در استانبول

در پاراگراف قبل، تجربه سطح زندگی‌ای برابر با تهران در شهر استانبول را، منوط به شروط بسیاری کردیم که یکی از این شروط داشتن درآمد مکفی بود.

اگر شما در ترکیه یک کار قانونی انجام دهید و توسط کارفرمای خود، بیمه شده باشید و درآمد شما به اندازه همکار ترک شما باشد، چه بسا بتوانید در شرایط مالی بهتری نسبت به زمان اقامت خود در ایران، به‌سر برید.

خرید ملک در ترکیه – اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

اما پیچیدگی اوضاع در این است که بسیاری از کارفرماها علاقه‌مند به کار کردن با افراد غیر ترک نیستند به ویژه اگر زبان ترکی آنها ضعیف باشد.

گفتنی است که یک کارفرما در کشور ترکیه(حتی اگر خود ایرانی باشد) برای اینکه بتواند یک نیروی ایرانی را جذب کرده و تحت پوشش بیمه قرار دهد باید پیش‌ از وی، ۵ فرد ترک را استخدام کرده و بیمه نماید؛ به دلیل وجود چنین شرایط و قوانینی، استخدام شدن و کار پیدا کردن در استانبول برای مهاجران، چندان آسان نیست. چنانچه کار شما خارج از چارچوب قانونی ترکیه و به اصطلاح، کار سیاه و غیرمجاز باشد، کارفرمای شما حقوق کمتری نسبت به ترک‌ها برای شما در نظر می‌گیرد و حتی ممکن است به بهانه‌های مختلف، بخش زیادی از حقوق شما را پرداخت نکند چرا که شما راهی برای اقامه دعوا علیه او ندارید.

از سوی دیگر، بیایید فرض کنیم شما اقدام به باز کردن یک رستوران در استانبول کرده‌اید، باید بدانید که بسیاری از ترک‌ها رستوران‌هایی که گردانندگان آن ترک هستند را به رستوران‌هایی با مدیریت مهاجران، ترجیح می دهند.

به دلیل وجود چنین شرایطی است که بسیاری از هموطنان ما پس از مدتی اقامت در استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه، تصمیم می‌گیرند که به شهر و کشور خود بازگردند.

 

کلام آخر

همانطور که در طول مقاله خدمت شما عزیزان عرض نمودیم؛ استانبول شهری است زیبا و پر جنب و جوش(چه از نظر شهری و چه از نظر اجتماعی و اقتصادی و…) که سطح بالایی از آزادی‌های اجتماعی را به شما عرضه می‌کند. با این وجود شما تنها در صورتی می‌توانید از ارنقامت در این شهر لذت ببرید که درآمد کافی داشته باشید؛ درآمدی که نه تنها کفاف هزینه‌های جاری شما را بدهد بلکه بتوانید بخشی از آن را به بهره بردن از امکانات تفریحی و جذابیت‌های گردشگری استانبول، اختصاص دهید.

مطالب مرتبط:

Rate this post

پیام بگذارید